Et av verkene i Sætres nyeste utstilling minner om det offentlige urinalet i Stensparken i Oslo, på folkemunne kalt «Kjærlighetskarusellen», hvor homofile møttes i skjul. I dag er urinalet fredet som et kulturminne «som særlig representerer fellesskapets møteplasser og behov».
Et av verkene i Sætres nyeste utstilling minner om det offentlige urinalet i Stensparken i Oslo, på folkemunne kalt «Kjærlighetskarusellen», hvor homofile møttes i skjul. I dag er urinalet fredet som et kulturminne «som særlig representerer fellesskapets møteplasser og behov».

Kunst-magi på Lillestrøm

Børre Sæthre har lenge vært en av våre fremste kunstnere, senest nominert til den gjeve Lorch Schive kunst-pris i 2019. Nå viser han separat-utstillingen «The Sound of the Atom Splitting» på Nitja senter for samtidskunst på Lillestrøm.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag 2 oktober åpnet Børre Sæthre sin separat-utstilling, «The Sound of the Atom Splitting», på Nitja senter for samtidskunst på Lillestrøm.

Sæthre har de siste 15 år vært bosatt i New York, og denne utstillingen er hans største arbeid i Norge på lenge. Elementer av skeiv kultur, med cruising og hedonistisk livsførsel på det legendariske Studio 54 i New York, er del av installasjonen.

«Utstillingen (...) ligger helt klart an til å bli årets store kunstopplevelse», skriver NRKs kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om utstillingen «The Sound of the Atom Splitting».

På podiet i utstillingen står også en skulptur i bivoks (t.h). Den kan gi assosiasjoner til sæd, synonymt med ekstase og nytelse, men også en dødbringende væske under aidsepidemien på 80- og 90-tallet.
På podiet i utstillingen står også en skulptur i bivoks (t.h). Den kan gi assosiasjoner til sæd, synonymt med ekstase og nytelse, men også en dødbringende væske under aidsepidemien på 80- og 90-tallet.

Islandshest og pegasus

Sæthre er en av våre fremste samtidskunstnere, kjent for sine store, nesten filmatiske installasjoner og skulpturer. I sine verk byr Sæthre på fantastiske visuelle opplevelser som han setter i spill mot en fatalistisk undertekst.

Når han nå viser i Norge, skjer det på Lillestrøm, i det nyåpnede Nitja senter for samtidskunst. Nitja er tegnet av Haugen/Zohar arkitekter, og er allerede blitt et markant kjennemerke for Lillestrøm. Bygget ble nylig tildelt kommunes Arkitektur og byggeskikkpris for 2021.

Børre Sæthre gjorde seg bemerket på norsk kunst-himmel da han viste en utstoppet islandshest formet som en hvilende enhjørning på Astrup Fearnley Museet i 2001. Ingen som så den, glemmer heller den magiske hvite pegasusen som med utslåtte vinger kunne studeres bak frostet glass under Festspill-utstillingen i Bergen 2007.

Populærkultur og film, særlig science fiction, har lenge inspirert kunstneren, som i dialog med trekk fra vår nære fortid henter fram lengsler og livsutfoldelse, fryd, forgjengelighet og forfall.

I likhet med mange av Sæthre tidligere arbeider, har kunstneren i denne utstillingen iscenesatt verkene sine på måter som både knytter an til hverandre og samtidig sprenger en enhetlig fortelling.

I hate you, I hate you! Nothing will ever be the same

«The Sound of the Atom Splitting»,
Pet Shop Boys (1988)

Hentet tittel fra Pet Shop Boys

Utstillingstittelen er hentet fra en sang av pop-duoen Pet Shop Boys, og hentyder til verdens undergang bak den glitrende overflaten av farger og fest. Verkene i installasjonen kommuniserer seg imellom på subtilt vis, noe som bringer tankene til hvordan drømmer kommuniserer via sære tablåer fra vårt underbevisste.

Hos Sæthre er alt magisk, på en forlokkende men underlig og urovekkende måte. Estetikken er gjerne fra de glansede magasinenes forsider, mens fortellingen som blir til av elementenes dialog med hverandre minner om drømmenes flyktighet og samtidig om det jordiske livets bestandige, mytiske bakteppe.

Utstillingen står til 31.oktober og i perioden fremfører danseren Guro Nagelhus Schia en solo-forestilling i en kunstnerisk dialog med Børre Sæthre sin installasjon, neste gang den 17.10. kl 13.00 og 15.00.

.

«Utstillingen (...) ligger helt klart an til å bli årets store kunstopplevelse», skriver NRKs kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om utstillingen «The Sound of the Atom Splitting».
«Utstillingen (...) ligger helt klart an til å bli årets store kunstopplevelse», skriver NRKs kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om utstillingen «The Sound of the Atom Splitting».
Powered by Labrador CMS