Bøyen Beng er ute med ny kritikerrost plate. – Jeg er politisk gjennom musikken, og det er det mange som ikke tør å være, sier vokalist og bassist Ragnhild Sarsten.

Bifile Ragnhild Sarsten spiller i Bøyen Beng som nå feirer 23 år som kjerringa mot strømmen i norsk rock med sitt nyeste album «Perle». På sitt skeiveste og mest reflekterende er «Perle» soundtracket fra et levd liv. Personlige opplevelser gjenspeiles i sangene, og fremmedfølelsen vises med nedtonethet og akustisk instrumentering.

– Jeg er født skeiv og på den måten er jeg litt annerledes. Jeg har kjent på det å føle seg litt uttafor, men jeg er også blitt vant til å se ting med litt andre øyne og å skape ny mening, sier Ragnhild Sarsten til Blikk nett.

Bandet imøtekommer ingen rigide krav til sjanger og estetikk, verken innen pønk, progrock eller folkemusikk.

– Å kategorisere bandet er galskap, for det er en blanding av prog og pønk og har egentlig ikke noen fast struktur sjangermessig. Jeg har alltid vært litt rocka. Og jeg har ikke vært opptatt av flinkhet. Låtene og musikken må være interessante å høre på. Det må være liv.

På slutten av 1980-tallet vakte bandet oppsikt på Oslos rockescene og hadde sitt utspring i Blitzmiljøet. Med sin originale musikk og en uvanlig besetning, ble de et crossoverband som representerte hele Blitzhusets mangfold. Et rockeband med kvinnelige instrumentalister var en sjeldenhet på denne tiden, og fele var heller ikke noe vanlig innslag.

– Jeg har alltid vært radikal. Mange jenter skjønner ikke hvordan det var før, at det ikke bare var lett å være kvinne, skeiv og musiker, men jeg har ikke gitt meg. Jeg er politisk gjennom musikken, og det er det mange jenter som ikke tør å være. Jeg vil være en motvekt. For det blir fort mye tomhet i samfunnet. Mye søppel som du blir vant til. Da blir livet platt, og meningen er jo å ha det bra og å ha det gøy.

Torsdag 11. november på Blå. Brenneriveien 9c, Olso. Kl 21:00