På Hundsund ungdomsskole på Fornebu har de alltid markert kvinnedagen, og i år tok skolen en skeiv vri, med foredrag, film, show og fargerik regnbueparade i skolegården. Da ble det bråk.

– På årets markering av kvinnedagen valgte vi likestilling i et utvidet perspektiv, forteller Nina Fjeldheim, rektor ved Hundsund ungdomsskole.

Hundsund ungdomsskole åpnet på Fornebu i 2008 og har i dag nærmere 300 elever. Rektor Fjeldheim forteller at den skeive dagen faller helt naturlig inn i skolens visjon.
– Og mottoet «Vi elsker hvem vi vil» var en del av Fornebu-erklæringen, og med denne markeringen forsøker vi å oppfylle visjonen, forteller Fjeldheim.

Skeiv rektor
Programmet 8. mars besto av foredrag med Skeiv Ungdom, filmvisning med trans som tema og et forrykende homoshow av Adam og Tore, bedre kjent som Adam Schjølberg og Tore Petterson. Alle klassetrinnene, fra 8. til 10.- klasse, tok del.
– Elevene har vært veldig fornøyde, og de elsker jo når det skjer noe ekstra. Det ble en kjempesuksess, både med foredrag, film, opptreden og ikke minst homotoget i skolegården på slutten av dagen.

– «Homo» er fortsatt det mest brukte skjellsordet i norske skolegårder. Hvordan står det til på Hundsund ungdomsskole?
– Det er det helt sikkert her på skolen også. Men vi har hatt åpne lesbiske par her på skolen, og det gikk helt fint. I tillegg er jeg åpen bifil og skoleinspektør Thomas Johansson er åpen homo, så eleven har vært eksponert for skeive mennesker under hele skoletiden. «Homo» blir dermed et veldig dumt skjellsord når rektor og andre på skolen er åpne.

– Er foreldrene like glade for en slik dag som elevene?
– Nei. Der er det mer delt, og de er ikke akkurat over seg av begeistring for å si det på den måten. Dagen etter kom det først en mail fra en foresatt som mente jeg og skolen burde skamme oss. Mailen ble også lagt ut på Facebook hvor det ble diskutert «alt» som er galt med meg som rektor. Foreldreutvalget tok opp Skeiv dag i etterkant etter å ha fått en del reaksjoner fra foreldre, både på telefon og på mail og enkelte mente jeg burde gå av som rektor.

– Men du lar deg ikke stoppe?
– Nei. Det at noen er negative til en skeiv dag på skolen sier meg at det derfor er ekstra viktig å arrangere dette. Slike nærmiljøer som her ute på Fornebu blir på mange måter som en lukket enklave, og elevene møter ikke så mange som er annerledes enn seg selv. I tillegg er det ikke mange som er åpne homofile på en ungdomsskole, men det er mange som kanskje tror de er skeiv, eller ikke vet det selv ennå. Da er det desto viktigere at vi faktisk gjør dette. Skolen skal være med på å åpne verden for elevene, sier rektor Nina Fjeldheim.

Kritikken mot Fjeldheim har vært personlig i tonen.
– Jeg har sett en del utdrag fra mailene som har blitt sendt til FAU, hvor noen reagerer på at jeg som rektor er åpen bifil, spesielt fordi ungdommene er i en lett påvirkelig fase i livet. Det virker som noen er redde for en smitteeffekt. Andre påstår at jeg har satt i gang Skeiv dag for å fremme mine egne private preferanser, og at en slik dag ikke har noe med skole og utdanning å gjøre. Men jeg har også fått henvendelser fra foresatte som er veldig positiv til at vi arrangerte Skeiv dag på skolen. Elevene skal møte et mangfold av personer og ideer, og anspores til å reflektere over og diskutere ulike problemstillinger. Homofili er et tema som berøres i flere fag. Denne ene dagen var bare en av flere ganger elevene vil møte på temaet.

– Har du vært naiv?
– Jeg trodde det ville komme noen reaksjoner. Det gjør det ofte når man tar opp temaer som kjønn og seksualitet. Men jeg forventet ikke at det skulle bli så massivt og så dramatisk, som å snakke om avskjedigelse. Det har også avdekket at det finnes en del grumsete holdninger i nærsamfunnet. Det har overrasket meg.

Kritisk kollega
Det har også kommet kritikk fra andre skoler i samme distrikt. Jørn Henriksen, som er lærer på en Bærums-skole og selv homofil, skrev innlegg i både Budstikka og Drammens Tidende, hvor han kritiserte Hundsund ungdomsskoles skeive dag. Henriksen mente skolen dyrket fordommer om homofile.

«Hundsund skaper et inntrykk av homofile basert på medieskapte fordommer. At homofili handler om show, bestemt musikk og å danse seg gjennom gatene, at homofili er en livsstil og en væremåte, snarere enn en legning. Dette kan gjøre det enda vanskeligere for homofil ungdom å våge å være seg selv,» skriver Henriksen i innlegget.

– Jeg synes først og fremst det er trist at en homofil lærer angriper Hundsund ungdomsskole, som tross alt var den eneste skolen som hadde en slik markering på 8. mars, sier Fjeldheim til Blikk Nett.

– Jeg er klar over at det er en pågående debatt i homomiljøet som handler om stereotyper, men han var jo ikke tilstede på arrangementet og baserte nok sine uttalelser på det som sto i media i etterkant. Det er en kjent sak at media fremhever det som er mest morsomt og det som glitrer mest. De verdiene vi ønsker å synliggjøre på Hundsund er at det er mange måter å være menneske på og at folk uttrykker sin identitet, sitt kjønn og sin legning på ulike måter. Vi ønsker å inspirere elevene til nye tanker og refleksjoner, gi dem opplevelser og erfaringer de kan vokse på og se verdien av mangfoldet.

– Kommer du til å tenke deg om flere ganger før du setter i gang et liknende opplegg?
– Ja, det er klart jeg vil det. Det har ikke vært en artig periode etter 8. mars. Det er lenge siden jeg har følt meg så angrepet som menneske. Samtidig visste jeg jo at det ville komme reaksjoner, men en del av det å være en leder, som en rektor jo er, handler om å gjøre det som er riktig – uavhengig av reaksjoner. Jeg mener bestemt at Skeiv dag var et riktig og viktig arrangement, så jeg angrer ikke. Men det er tøft å stå midt oppi det, fordi det blir så personlig.