Pride

Bratz feirer Pride

De utskjelte Bratz-dukkene er tilbake, og nå skal de feire Pride.

Bratz-paret Roxxi og Nevra feirer Pride.
Publisert Sist oppdatert

Noen mener Bratz-dukkene representerer et dårlig ideal, mens andre mener det er uproblematisk at dukker selges med mye sminke, store lepper og tettsittende klær.

Bratz-dukkene ble fort et fenomen da de ble lansert i 2001 av MGA Entertainment. Dukkene ble en betydelig konkurrent til Barbie-dukken, produsert av Mattel Inc.

Bratz-dukkene kjennetegnes for sine store hoder, smale midje og store lepper. De hadde også en tøffere og mer ungdommelig stil enn Barbie. Dukkene appellerte til unge jenter, men også til ungdom med forkjærlighet for emo og goth. Dukkene ble også populær i alternative queer kretser i 2020 da det ble avslørt at dukkene Roxxi og Nevra er et lesbisk par.

Regnbueturister?

I år tar Bratz-serien steget lenger og lanserer en egen Pride-kolleksjon, frontet av nettopp Roxxi og Nevra. Med den kolleksjonen plasserer Bratz seg tydelig i kategorien «regnbueturister», eller gjør de det?

Som de fasjonable dukkene de er, har Bratz slått seg sammen med motedesigner Jimmy Paul på Bratz Pride-kolleksjonen. At Bratz dermed kan beskyldes for å være «regnbueturister» er noe produsentene avviser.

«I over 20 år har Bratz vært tro mot våre verdier, som handler om å være ekte og inkluderende. Det forplikter vi oss til med Bratz Pride også. Vi donerer over 200.000 kroner til The Trevor Project for å vise at vi ikke gjør dette for å tjene penger på det som en gang var et opprør», sier kreativ leder i MGA Entertainment, Jasmin Larian.

Powered by Labrador CMS