Film

Forholdet mellom Eri (Hinata Hiiragi) og Minato (Soya Kurokawa) ses fra flere vinkler i «Monster».

Hva er monstret?

Vinneren av fjorårets skeive Cannes-pris, Queer Palm, hadde norsk kinopremiere sist helg. 

FJORÅRETS VINNER av prisen Queer Palm som er en del av det offisielle programmet til filmfestivalen i Cannes, har nå omsider kommet på kino i Norge. 

«Monster» åpner tilsynelatende som en lineær fortelling. Vi møter alenemoren Saori (Sakura Ando) som blir bekymret når sønnen Minato (Soya Kurokawa) kommer hjem fra skolen med fysiske skader og åpenbart er i ulage. Filmen skifter etter hvert perspektiv til å se hendelsene også fra læreren Hori og medeleven Eris (Hinata Hiiragi) ståsted. 

Siste del, som utforsker forholdet mellom Minato og Eri, gjør mer enn å avsløre det forutgående. Som The New Yorker skriver i sin anmeldelse; «den er en rikere og dypere del enn den helheten filmpartiet inngår i». 

Perspektivskiftene er i seg selv en henvisning til skeive erfaringer. Uten å avsløre for mye, så er dette også en sår fortelling om å finne sin plass i verden, finne seg selv, bruke fantasien og finne ut av – og inntil hverandre. For uavhengig av hvordan man ellers velger å tolke sluttscenen, ender filmen, som Guardian også skriver; «på en human tone av skeivt håp». 

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digital
1 måned

1,-

KJØP

Digital
12 måneder

699,-

KJØP

Digital + Magasin 12 måneder

798,-

KJØP

Powered by Labrador CMS