Catherine Opie på Henie-Onstad

Catherine Opies bilder skildrer et tydelig engasjement for minoriteters rettigheter, demokrati og likeverd.

Publisert

Du kjenner ikke til fotografen Catherine Opie, sier du? Å jo da, det gjør du, i alle fall om du har sett en episode av tv-serien «The L Word».

Tekst: Siri Lindstad.

Der figurerer flere av portrettene hennes i åpningssekvensen, strategisk plassert bak Jennifer Beals, som spiller kunsthistorikeren og kuratoren Bette Porter. Så er da også Opie en av de virkelig toneangivende når det gjelder å skildre skeive liv i Los Angeles og omegn.

Og nå har du muligheten til å se både disse portrettene og vel 150 andre verk, når Henie-Onstad Kunstsenter utenfor Oslo inviterer til den første store europeiske utstillingen med Catherine Opies bilder.

– Opie er en fantastisk fotograf. Hun har vært en pioner i å dokumentere subkulturer av ulike slag, alt fra lesbiske SM-miljøer til isfiskere. Hun fryser øyeblikk og får oss slik til å se ting som vi kanskje ellers ikke ville ha sett, forteller Gunhild Varvin, kommunikasjonssjef ved Henie-Onstad kunstsenter, til Blikk.

Self Portraits and Dyke

Utstillingen, som åpnet fredag 6. oktober, inneholder verk fra de fleste av Opies (56) kjente serier. En av dem er «Self Portraits and Dyke», en annen er «Domestic», med motiver fra hverdagen i lesbiske familier.

Og så er det altså «The L Word»-kjenningene «Being and Having»-serien, nærgående portretter mot en sennepsgul bakgrunn. De avbildete er lesbiske venner av Opie, for anledningen utstyrt med imponerende varianter av ansiktsbehåring.

– Catherine Opie jobber som professor ved UCLA og kalles av kulturfolk for «ordføreren av Los Angeles», ettersom hun er så toneangivende. Hun har vært helt sentral i å definere hva et kunstfotografi er og kan være, og i å løfte fram miljøer og mennesker som ellers ikke får så mye oppmerksomhet. Hun er heller ikke redd for å bruke seg selv, sitt eget selvportrett og sin egen kropp i kunsten sin, og har også tatt bilder av sønnen Oliver, sier Varvin.

Hjemme hos Elizabeth Taylor

Varvin peker på hvordan Opie har bidratt til å utvide vår forståelse av hva et portrett kan være.

– Hun gjør for eksempel portretter av landskap og viser dem fram som noe menneskeskapt. Og så har hun en særegen måte å portrettere mennesker på uten å vise mennesket selv. Et eksempel er en bildeserie hun gjorde av Elizabeth Taylor. Opie tok selv kontakt med Taylor for å høre om hun kunne gjøre et portrett av henne gjennom å dokumentere hjemmet hennes. Og det fikk hun, forteller Varvin.

– Opie møtte faktisk aldri Tayler, men var i huset gjennom flere måneder og dokumenterte interiør og gjenstander. Slik får man et innblikk i denne kjente skuespilleren som du ellers ikke ville ha fått.

Catherine Opie. Et øye med verden. Utstillingen åpnet 6. oktober og står til 7. januar neste år. Henie Onstad Kunstsenter, Sonja Henies vei 31, Høvikodden.

Mer info: hok.no

Powered by Labrador CMS