Skeiv Ungdom
Økt støtte til Ungdomstelefonen
Ungdomstelefonen har fått 1.25 millioner fra Helsedirektoratet og en halv million i støtte fra Cirkle K.
Det skapte jubel da
statsbudsjettet lovet en dobling av støtten til skeive organisasjoner.
Men i
selve budsjettet ble hele øremerkingen til Ungdomstelefonen, en hjelpetjeneste
på telefon, melding og chat, fjernet.
«Den uforutsigbarheten kan tvinge oss til å stanse hele tilbudet. Vi finansierer allerede Ungdomstelefonen fra driftsbudsjettet vårt, og uten en øremerking blir det rett og slett umulig å fortsette. Jeg er redd for konsekvensene det vil ha», sa Skeiv Ungdom-leder Jane-Victorius Bonsaksen til Blikk i oktober i fjor.
Midler fra Helsedirektoratet
Nå har Ungdomstelefonen likevel fått støtte fra Helsedirektoratet gjennom støtteordningen «Rådgivnings-, støtte- og veiledningstjenester innen psykisk helse, rus og vold». I fjor fikk Ungdomstelefonen 750 000 i støtte. I år har støtten økt vesentlig.
– Vi har fått tildelt 1.25 millioner i midten av mars, sier politisk rådgiver i Skeiv Ungdom, Marlen Ramstad.
I tillegg til bevillingen fra Helsedirektoratet, har det kommet en halv million i direkte støtte fra Cirkle K. Cirkle K lanserte Pride-koppen, hvor alle inntekter ble øremerket Ungdomstelefonen.
– Det er kjipt at vi måtte få hjelp fra en privat aktør for å klare oss, men vi er nå glade for at det ordnet seg og at vi har komme inn på en støtteordning sammen med andre hjelpetjenester. Nå kan vi endelig se framover og jobbe for å gjøre Ungdomstelefonen enda mer tilgjengelig for de som trenger oss, sier Ramstad.
– Donasjonen fra Circle K gjør at et av Skeiv Ungdoms viktigste tiltak, Ungdomstelefonen, kan fortsette sitt tilbud og være et trygt rom for unge skeive som trenger noen å snakke med, sier leder Jane-Victorius Bonsaksen.
Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge, forteller at bensinstasjonene landet rundt har gjort en kjempeinnsats for å fremme koppen på en god måte.
– Mottakelsen har vært over all forventning. Vi har fått flere positive tilbakemeldinger på initiativet. Koppen er en av våre sterkeste merkevareidentiteter, og at Pride-Koppen kan bidra til økt synlighet og redusert stigma rundt skeiv tematikk gjennom hele året er virkelig flott, sier HR-direktør, Nina Sandsbråten.