Oslo Pride

Dragsuperstjerner på Cosmopolite

Sondre Tarud, bedre kjent som dragartisten Salty, stiller på Cosmopolite med et knippe dragsøstre og showet «How We Became International Award Winning Drag Superstars» fredag 21. juni.

– Forestillingen tar publikum med på reisen til fem dragartister som prøver å vinne en internasjonal konkurranse, sier Sondre Tarud, bedre kjent som dragartisten Salty.
Publisert Sist oppdatert

«How We Became International Award Winning Drag Superstars» på Cosmopolite er en forestilling som ikke bare viser publikum sluttproduktet, men hele historien.

Stykket er en kombinasjon av teater, kabarét og dragshow. Premieren spilles på Soria Moria, Cosmopolite 21. juni, og er en del av det offisielle programmet til Oslo Pride.

Kjente og kjære dragartister

På scenen står dragartistene Artica, Elektra Puzzz, Scarlet Raven, Novelty Starr og Salty, i tillegg dukker Adam Schjølberg opp over høytaleranlegget.

Bak artistnavnet Salty finner vi Sondre Tarud, som har tatt tid fra de hektiske prøvene for å snakke med Blikk. 

– Dette høres ut som en «Hjelp vi blir dragsuperstjerner»-farse. Er det en korrekt observasjon?

– Det er veldig forståelig da stykket er inspirert av filmene «Hjelp vi flyr» og «Mannen med den nakne pistol», med et snev av Monty Python. Dette er filmer jeg vokste opp med hvor humoren alltid lå løst, og man visste aldri helt hvor komedien kom til å ende opp - noe jeg elsker, sier Sondre Tarud.

Basert på en sann historie ...ish

Forestillingen er et teaterstykke kombinert med dragshow, som vil si publikum ikke alltid er helt forberedt på hva som kommer til å skje på scenen.

– Forestillingen tar publikum med på reisen til fem dragartister som prøver å vinne en internasjonal konkurranse, og tittelen på selve stykket er kanskje ganske så avslørende om hvordan det hele ender. Men mye av det som skjer bak kulissene er det som gjør en god historie. Spesielt når en i følge mister bagasjen sin, sier Tarud

Han avslører at stykket er basert på en ekte historie, nesten i alle fall, og forteller at under Oslo Drag Festival hadde troppen en eksklusiv førpremiere av forestillingen, hvor publikumsreaksjonene blant annet var: «Dette var jo bedre enn hamlet» og «Føltes som å være tilbake på 80-tallet».

– Kombinasjonen av disse tilbakemeldingene tar vi med oss. Det virker som vi har klart å skape en forestilling som er underholdende uavhengig av alder, og det er musikk i mine ører. Det å skape et samlingspunkt for alle generasjoner er ikke lett, men her virker det som vi har knekt en kode, sier Taurd fornøyd.

Dragboom etter pandemien

– Hvordan vil du beskrive dragscenen i Norge akkurat nå?

– Dragscenen i Norge nå er spennende, både å følge med på, men også å være i. Tilbake i 2018 da jeg startet med drag føltes det ut som vi bare var en håndfull av artister, og med årenes gang har miljøet blomstret, sier Tarud.

Særlig skal det ha vært en økt oppblomstring i miljøet etter pandemien.

– Når jeg turnerer rundt omkring i Norge så kommer yngre queens bort til meg for å fortelle at jeg var en av de første de så drive med drag i Norge, og at det har inspirert dem.

– Jeg setter stor pris på å være en del av norsk drag historie når det har kommet til den nye drag generasjonen, sier Tarud

– Samtidig håper jeg det er inspirerende nok til at de graver litt dypere i dragkulturen i Norge - for den er mangfoldig og fin

– Hvem blir så Salty selv inspirert av?

– Det er et spørsmål jeg ikke har blitt spurt om på en god stund. Tidligere var jeg ganske rask og svarte Lady Gaga. Fordi hun er et ikon. Men i nyere tid har jeg latt meg bli mer inspirert av naturen, eventyr og mennesker, og spesielt følelser, sier Taurd og forteller at egen dragestetikk alltid har vært mørk, kombinert med glitter.

– Som den fortsatt er, men i år har jeg latt meg inspirere av flere følelser enn bare de vonde. Utover det har jeg alltid hatt et godt øye til Salvador Dali, det stygge i det fine, teknologi, mytologi og tegneserier.

Fagorganisert drag?

Salty.

Under Oslo Pride løftes spørsmålet «Bør dragartister organisere seg?» i en paneldebatt på Pride House. Er det veien å gå?

– Noe har tydeligvis skjedd i verden, i hvert fall i Norge, sier Tarud til Blikk.

– En av mine første tanker er at det kan være en positiv ting. Det å ha støtte i ryggen med det vi driver med kan være godt, det er mye jobb i dragyrket som ikke mange vet om, også de som driver med det selv.

Tarud mener at det med ordnete rammer vil gi bedre arbeidsforhold.

– Selv er jeg en av de få i Norge som jobber som dragartist på heltid, og er vant til å følge med på at jeg har de riktige forsikringene, ta meg av lønnsforhandlinger med arbeidsgiver og generelt alt som har med min egen bedrift å gjøre.

– Men med en organisasjon i ryggen blir kanskje alt dette lettere, i tillegg til å gi dragkunsten ringvirkninger til å bli tatt mer seriøst.

Drag er alltid politisk

– Hva er det viktigste budskapet i drag i vår tid?

– Det er mye. Men for å prøve å samle det mest mulig vil jeg si synlighet og representasjon, sier Tarud

Han forklarer det med muligheten dragartister har til å dra rundt omkring i landet og spre det glade budskapet om å være seg selv.

– Og det er jo helt fantastisk. Selv om jobbantrekket mitt består av øyevipper og rhinestones så skal man ikke kimse av kraften til drag. Drag er med på å skape samtaler.

 – Aksept og forståelse kommer ikke av seg selv, så om jeg kan bidra til det ved å være i drag, så gjør jeg det.

Og for Tarud er drag i aller høyeste grad politisk.

– Og drag vil alltid være politisk. De som har tatt på seg de høye hælene, parykkene og sminken og gått fremst i prideparader ser jeg så opp til.

– De som har stått opp mot undertrykkelse, diskriminering og hat for at min generasjon skal kunne gå hånd i hånd på åpen gate med en de elsker, det tar jeg ikke for gitt. 

Hvor kan du se Salty? Følg med på: saltyconnections.com og Instagram: Saltyofcourse.

«How We Became International Award Winning Drag Superstars», fredag 21. juni kl. 21, dørene åpner kl. 20. Billetter: Cosmopolite

 

Powered by Labrador CMS