Scene
Byrådet i Oslo kutter støtten til nok en skeiv scene
Oslobyrådet har kuttet i driftstilskuddet til Cosmopolite Scene, en scene som er viktig for byens skeive og drag-kultur. – Et kutt i kultursektoren er alltid personlig, sier Sondre Tarud, også kjent som dragartisten Salty.
Lik Oslo Nye Teater, merker også Cosmopolite Scene på
Torshov Oslo kommunes kutt i kulturlivet.
Nylig ble det kjent at Oslo Nye Teaters fire scener går usikre tider i møte etter at byrådet vil kutte 40 millioner kroner i støtten.
I tillegg til etablerte scener som Elsker, London Pub og SALT, har Teaterkjelleren på Oslo Nye Teater vært en boltreplass for dragartister og andre skeive utøvere.
Nå kan det være slutt. På grunn av den usikre situasjonen til Oslo Nye Teater ble nylig kontraktene til 100 frilansere med prosjekter på Teaterkjelleren i høst satt på vent.
– For utøverne er det den åpne døra som stenges. Den døra som har vært åpen for skeiv scenekunst, drag og skeiv stand up. En dør inn til det som føles som et hjem. For meg som skeiv er den følelsen av hjem veldig viktig, var kommentaren til stand up-komiker Adam Schjølberg i et intervju med Blikk.
Viktig scene for skeiv kultur
Nå spøker det også for Cosmopolite Scene på Torshov.
På scenen til Cosmopolite har det stått internasjonalt kjente skeive artister, som ALOK, lokale stjerner som Frida Marida, og ikke minst en rekke dragartister.
Nå sist showet «How We Became International Award Winning Drag Superstars» i juni, hvor artister som Artica, Elektra Puzzz, Scarlet Raven, Novelty Starr og Salty sto på scenen.
Siden åpningen i 1992 har Cosmopolite Scene utviklet seg til å bli en av de mest sentrale scenene for norsk og internasjonal musikk fra ulike hjørner av verden.
Etter å ha flyttet mellom flere ulike tilholdssteder i Oslo har Cosmopolite siden 2008 hatt hjem i den historiske Soria Moria-bygningen på Torshov.
Scenen har for lengst etablert seg som en viktig møteplass mellom mennesker og kulturer.
– Byrådet snubler i småsummer når de forslår å kutte nesten fire hundre tusen kroner til Oslos store musikkscene Cosmopolite, sier Kari Grete Jacobsen, daglig leder for Østnorsk jazzsenter, i en pressemelding.
Hun kaller det et angrep på mangfoldet og scenen som støtter opp om minoritetsmiljøer
– Cosmopolite er en sentral institusjon i Oslos musikkliv. Her får et bredt publikum tilgang til musikk fra hele byen og hele verden, og det er uforståelig at byrådet i Oslo i det hele tatt har tanker om å redusere sin andel i spleiselaget som gir et så stort musikalsk mangfold på en av byens viktigste musikkscener.
– Cosmopolite er dessuten en særdeles viktig scene for folk med minoritetsbakgrunn, og ikke minst for minoritetsarrangører som jevnlig samarbeider med konsertstedet.
Cosmopolite har lagt ned store ressurser og mye arbeid i å utbedre konsertsalene på kulturslottet Soria Moria helt scenen flyttet dit i 2008.
– Vi tar imot 50.000 publikummere til om lag 200 konserter hvert år, og det er vanskelig å forstå hvorfor kommunen foreslår kutt i et byomfattende helårstilbud med musikk for barn, unge, voksne og eldre, sier Anna Sienkiewicz, daglig leder på Cosmopolite.
Blir en kjedelig by
Sondre Tarud, også kjent som dragartisten Salty, er en av mange som har funnet et hjem på scenen hos Cosmopolite.
– Et kutt i kultursektoren er alltid personlig. Mange aktører og artister lever av å formidle, så om plassene for å utfolde seg forsvinner, hva sitter vi igjen med da, spør Tarud.
Tarud hevder det ikke holder å kun fokusere på de største kulturarenaene for at kulturlivet skal være inkluderende, varierende og ha et mangfoldig kulturtilbud.
– Det å fjerne velkjente plasser for kultur visker ut kulturlivet, og ikke minst mulighetene som hører til for kreative sjeler og publikum, sier Tarud.
Han legger til at det er er merkelig at man fortsatt ikke tenker over hvor viktig kultur faktisk er.
– Så om byråkratiet fortsetter å viske ut det vi har igjen av kultur, kommer byen vår til å bli ufattelig kjedelig.
At den samme skjebnen også rammer Oslo Nye Teater synes Tarud er trist.
– Det er drøye forslag fra byrådet i Oslo, som igjen viser hvor vanskelig det er å være i en bransje som er nedprioritert av de som misliker å gi tilbake til sitt eget samfunn, sier Tarud til Blikk.
– Om dette er veien videre for kultur i Oslo, burde det være et stort varseltegn for alle som liker kultur.
Tarud mener kuttene i kulturtilbudet i Oslo har stor påvirkning på det skeive miljøet og skeive kulturaktører.
– Om det blir færre steder å kunne opptre på, utgår også mulighetene for å utfolde seg og skape trygge rom for minoritetsgrupper, sier Tarud og peker spesielt på Cosmopolite.
– Cosmopolite Scene er utrolig gode på å opprettholde og skape opplevelser på tross av kulturelle og sosiale forskjeller. Om nedleggelse blir utfallet kommer byen til å miste et samlested som utforsker kultur fra hele landet, og ikke minst verden. Noe som er ufattelig trist.
Vil tilrettelegge for et mangfoldig kulturtilbud
Byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North svarer ikke på Blikks spørsmål om byrådet har sett på konsekvensene disse kuttene vil få for det skeive miljøet.
I en e-post til Blikk skriver North at Oslo kommune har en rekke tilskudds- og stipendordninger på kulturfeltet.
North peker i eposten på at «Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo, og har ansvar for å forvalte disse ordningene. Driftstilskuddene, som utgjør den største ordningen, skal bidra til kvalitet og mangfold i Oslos kunst- og kulturtilbud».
North viser så til budsjettforslaget for 2025, herunder forslag til fordeling av driftstilskuddene.
Denne skal vise en stor bredde av aktører innenfor scenekunstfeltet som mottar driftstilskudd fra Oslo kommune.
På spørsmål fra Blikk om hvordan disse kuttene harmonerer med Oslo kommunes mangfoldsplan, svarer byråd North:
«Oslo kommunes handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold inneholder en rekke tiltak for å nå planens tre innsatsområder. Tilskudds- og stipendordningene på kulturfeltet har som formål å oppfylle kommunens kulturpolitiske mål, herunder kulturelt mangfold. Disse virkemidlene er ikke direkte knyttet til handlingsplanen for kjønns- og seksualitetsmangfold, men kan indirekte også bidra inn mot planens innsatsområder.»