Musikk

Alt handler om kjærlighet og kropp for folkemusiker Sara Parkman som kommer til Oslo World-festivalen 1. november.

’’ På min grav ska det stå: Som hon har älskat

DEN SVENSKE sangeren, låtskriveren og felespilleren har i de senere årene blitt hyllet for sin fornyelse av folkemusikken. Sara Parkman (34) mottok også flere priser for albumet «Eros Agape Philia» som kom i fjor høst; to svenske Grammis, og tre priser under Manifestgalaen. Nå spiller hun på Cosmopolite i Oslo fredag 3. november i forbindelse med den årlige Oslo World-festivalen. 

På «Eros Agape Philia»-albumet tar hun utgangspunkt i de tre forskjellige gammelgreske ordene for kjærlighet: Eros; det romantiske/erotiske, Agape; det guddommelige og Philia; den venne- eller familiære kjærligheten.

– For meg har det å skrive denne musikken, handlet om at jeg også kan få være i kjærlighet, elske og bli elsket, fortalte Parkman da Blikk intervjuet henne tidligere i år.

Hun sa at det ikke var det skeive aspektet ved kjærligheten som gjorde det vanskelig å skrive tekstene, men mer at hun var redd for å være tantete, eller banal. 

– Målet var at uansett hvem jeg er, så skal jeg kunne fortelle noe som er allmenngyldig. Jeg vil ikke at det skal være sånn at fordi jeg er skeiv, så blir det en skeiv skive. Alle skal kunne relatere seg til musikken. Og det er fint å kunne få være en stemme som kan røre alle. 

Hun var tidligere aktiv i den skeive bevegelsen i Sverige, men sier til Blikk at hun nå synes det er mer interessant å være i det relasjonelle og emosjonelle. 

– Kunsten er et sted å hvile. Samtidig er det jo jeg som skaper kunsten, og jeg har en kropp som representerer noe annet. Men musikken står i front. 

På forrige album, «Vesper» (2019), kombinerte hun som er tredjegenerasjons prestedatter, sine mange bakgrunner. Her blandet hun kirkemusikk, salmer, setermusikk og annen svensk tradisjonsmusikk, og ble hyllet av anmeldere som en «folkemusikkfornyer». 

Også på 2023-utgivelsen «Funeral Folk», et samarbeid med Maria W. Horn, finner Parkman inspirasjon fra utenfor folkemusikken – i alt fra bibeltekster til tegneserier og tv-serier, finkultur, kitsch og popmusikk. 

I motsetning til mange andre svenske folkemusikere, har hun ikke konvertert til kunstmusikken. 

– Det handler nok litt om smak. Jeg liker det skitne, det pønkete, det eksperimentelle, sier fiolinisten, sangeren og komponisten som er kjent for sin sterke sans for melodier, stemmekraft, dramatikk og en tilstedeværelse publikum gjengjelder.

Som da hun spilte på Blå i mars, og publikum sang henne av scenen til teksten på tittellåta «Eros Agape Philia»: «På min grav ska det stå: Som hon har älskat / På vår grav ska det stå / Som vi har älskat.» 

Sara Parkman, Cosmopolite, fredag 3. november, kl. 20.30, Oslo World-festival.

Powered by Labrador CMS