Musikk
Thelma Brooks rir sin kvinne langt og lenge
Doris Banovic har tatt artistnavnet sitt fra den ikoniske filmen «Thelma og Louise», og lånt litt glans fra countrystjernen Garth Brooks.
GARTH BROOKS har vært en god alliert for det skeive miljøet helt siden 1990-tallet. Da amerikanerne sist høst boikottet ølsorten Bud Light fordi en transkvinne var på etiketten, brukte han sin kjendisstatus til å snakke om inkludering og transrettigheter. Så anegalleriet er i orden når Doris Banovic (30) med artistnavnet Thelma Brooks er i ferd med å bygge seg opp som lesbisk countryartist.
– Jeg begynte min musikalske karriere som 18-åring, hovedsakelig som trommis i diverse band, forteller Banovic til Blikk.
Hun kommer opprinnelig fra Kroatia og har tidligere gitt ut EP-en «Out Of Nowhere» med soloprosjektet sitt Badison, med synthdrevet musikk inspirert av vintage-lyder og estetikk fra 80-tallet. Nå er hun bosatt i Berlin, og fra Tysklands hovedstad lager hun utpreget amerikansk, men langt fra tradisjonell musikk.
En soleklar plikt
Thelma Brooks synger sjangertro om lengsel, smerte og sex, eller mangelen på den og den det synges om eller til, er helt klart kvinner.
– Prosjektet Thelma Brooks startet i 2018, litt ut av det blå, forteller Banovic.
Hun var lei av bransjens kroppskrav og forsøk på å forme henne som artist. Hun skilte lag med managementet og funderte alvorlig på å skifte karriere også.
– Men jeg har alltid digget country. Favorittene er artister som Sheryl Crow, Melissa Etheridge og Kacey Musgraves.
Mens Banovic funderte på hva hun skulle gjøre resten av livet, begynte hun å covre sanger av sine heltinner. En stund fungerte det fint, hovedsakelig som underholdning for henne selv og kjæresten, men på et eller annet tidspunkt begynte tekstene å føles både veike og fremmede. Vendepunktet kom da artister som Lil Nas X tok steget ut av skapet.
– Jeg la merke til at det plutselig kom en bølge av mannlige countryartister som sang om sex fra et skeivt perspektiv. Da følte jeg det som min soleklare plikt å representere lesbiske i countrymusikken på samme vis, sier Banovic.
Det er her Thelma Brooks kommer ridende inn fra venstre.
– Jeg begynte å legge ut lesbiske versjoner av kjente countrysanger på TikTok-kontoen min, forteller Banovic.
En million
Hun skrev blant annet en ny versjon av Shania Twains megahit «Man I feel like a woman». Hos Thelma Brooks fikk sangen følgende linjer: «… Her boobs so huge. Making me shy I can’t hide my smile oh oh oh. I wanna grab them such an attraction. I silently stare I’m in despair oh oh oh. I wanna belive. But I wonder. If they’re real?»
– Musikk er noe som kommer fra og derfor bør ligge nær hjertet, påpeker Banovic.
Hennes alter ego, Thelma Brooks, med den forføreriske stemmen, glimtet i øyet og spenstige tekster ble snart populær. Problemet er at kreative versjoner av andres tekster ikke uten videre kan brukes offentlig. Så Banovic ble nødt til å begynne å skrive sine egne melodier også.
– Den første sangen min, «Romance», spilte jeg inn på tre dager. Den fikk over en million strømminger på knapt en uke.
Låta krabbet til og med opp på 14.plass på den tyske countrylista. En konservativ amerikansk countryradiostasjon plukket også opp «Romance», kanskje uten å ha fått med seg linjer som: «I like her green bright eyes / And them thunder big thighs / Grinding on the knee gets me really damn hot, and I'll / Eat right baby all through the night / Scissor you like grass / Girl I bet you've never had a real romance».
Radioverten utbasunerte like godt at låta hadde «Et kraftfullt budskap som alle burde høre».
TikTok fjerner videoer
Så vennlig er ikke alltid TikTok som ofte fjerner videoene til Thelma Brooks så snart de dukker opp, eller lar de bare vises til noen få. Såkalt shadowbanning er en metode Tiktok og andre sosiale plattformer bruker for å tilfredsstille «Bud Light-haterne» og samtidig unngå å bli anklaget for homohat.
– Jeg undrer meg over at jeg ikke kan skrive og synge sanger om å elske med kvinner, mens mannlige artister får utfolde seg uhemmet med tekster om hvordan de nedverdiger damer på alle vis», kommenterer Banovic på sin alternative TikTok-konto «Badison».
Hun mener det er lite trolig at en mann ville blitt sensurert for denne sensitive balladen: «Girl I wanna ride your face again Like i did the night when you would scream. She can never fuck like I do. So why did we end?».
Artisten understreker at den overveldende positive responsen fra skeive og lesbiske betyr mye for henne.
– Jeg har til og med blitt bedt om å spille i bryllup!