Kunst
Skeiv tekstilkunst skal prege bybildet
En kultbok fra 70-tallet er utgangspunktet for utstillingen «Queer Utopia» som åpner under Oslo Pride. – Dette er mer enn bare en utstilling, sier kunstneren Damien Ajavon til Blikk, om verket som snart dukker opp på en fasade i Oslo sentrum.
Tekstilkunstner Damien Ajavon har vært sitt publikum bevisst når hen har laget utstillingen «Queer Utopia», som skal pryde utsiden av bygningen i Rosenkrantz’ gate 14.
– Den åpne og tilgjengelige naturen til en offentlig utstilling krever en bredere tilnærming, som sikrer at tema og budskap formidles effektivt til et mangfoldig publikum, sier Ajavon til Blikk.
– I motsetning til et mer begrenset eller kontrollert rom, krever offentlige rom at man forholder seg til et bredt spekter av individer, som hver bringer sine egne perspektiver og erfaringer.
Å snakke til tilfeldig forbipasserende, som attpåtil ikke har noen forutsetninger for å vite hva de ser på, er noe eget. Spesielt når det er såpass mye kunstneren selv ønsker å formidle med det.
– Det har presset meg til å tenke mer mangfoldig og dynamisk om hvordan jeg presenterer arbeidet, med tanke på skala, synlighet og interaksjon med verket.
– Det har vært en givende utfordring å skape noe som ikke bare fanger ånden i Mitchells bok, men som også har dyp gjenklang hos et bredt publikum. Noe som inviterer til å stoppe opp, reflektere og kanskje til og med se verden gjennom en ny linse.
Et skeivt manifest
Det er heller ikke tilfeldig at utstillingen åpner under Oslo Pride. Med utgangspunkt i karakterer fra Larry Mitchells kultbok «The Faggots and Their Friends Between Revolutions», har Ajavon hatt et fargerikt spekter å leke seg med.
Boken, som først kom ut i 1977, er omtalt som et skeivt manifest, og inneholder fabelaktige illustrasjoner gjort av Ned Asta.
– Det er et dypt og stemningsfullt verk som går utenfor sin egen epoke for å snakke om tidløse temaer som fellesskap, motstandskraft og frigjøring.
– Det som trakk meg til denne boken som utgangspunkt for arbeidet mitt, er dens rå og ubeskjedne feiring av skeive identiteter og dens visjon om en verden der ulike samfunn trives sammen.
Torsdag 27. juni åpner utstillingen som en del av Oslo Prides program, og følger med det opp en periode med mye medvind for den Oslo-baserte franske kunstneren.
For sitt bidrag til Høstutstillingen på Kunstnernes Hus i 2023 mottok Ajavon debutantprisen, og hen har hatt verker utstilt blant annet Dunlop Art Gallery i Regina, Canada og Révélations International Biennial of Crafts and Creation i Paris.
Kunst for endring
Rosenkrantz’ gate 14 er en offentlig visningsarena for kunst, etablert av kurator og produsent Mesén, som har spesialisert seg på utstillinger i det offentlige rom.
Ajavons utstilling skal etter planen stå i et års tid.
Hvis man vil være blant de aller første som får se utstillingen er det imidlertid åpningen torsdag 27. juni som gjelder. Utstillingen blir allment tilgjengelig, og det er ifølge kunstneren selv flere grunner til å oppsøke den.
– Dette er mer enn bare en utstilling. Det er en invitasjon til å utforske en levende fortelling om kjærlighet, kamp og fellesskap. Det er en sjanse til å se hvordan kunst kan reflektere og inspirere til endringer i samfunnet, og hvordan historier fra fortiden kan belyse vår nåtid og fremtid.
Ajavon understreker til Blikk til slutt at det er noe for alle i denne utstillingen.
– Enten du er kjent med temaene eller de er helt nye for deg, er det noe i denne utstillingen som vil kunne resonneres og reflekteres ved.
«Queer Utopia» avdukes klokken 18:00 torsdag 27. juni i Rosenkrantz’ gate 14, og er gratis og åpent for alle.