Kunst og klubb med Karma
Skeive og feministiske Karmaklubb inviterer til et større hybridevent i mars med klubbing og samtidskunst av Tony Cokes.
Flere av eventene i Karmaklubb har framover hører sammen, og har blitt til et kjempeprosjekt, ifølge Tine Semb, kunstner og primus motor i Karmaklubb.
– Det blir en måned med skeivhet og likeverd i fokus gjennom både kunstutstilling, seminar, debatt, feministisk quiz, klubbing, en publikasjon og nylansert mangoøl fra Karma i samarbeid med Grünerløkka Brygghus og Humlepupp.
Det blir en måned med skeivhet og likeverd i fokus
Tine Semb
Karmaklubb kuraterer en separatutstilling av Tony Cokes på Kunstnernes Hus i Oslo. Den afroamerikanske videokunstnerens arbeider diskuterer sosiopolitiske tema. Segregering på bakgrunn av etnisitet, seksuell orientering eller kjønn, kapitalisme og forbruk, og den amerikanske forsvarspolitikken har også en sentral plass i utstillingen. Arbeidene hans er gjerne collager av nyhetsklipp, sitater og musikk.
Om å være menneske
Cokes har vært aktiv kunstner siden 1980-tallet, og er innkjøpt av blant andre San Francisco Museum of Modern Art, Getty Research Institute og Museum of Modern Art i New York.
Semb oppdaget kunstneren på den tyske Berlin-biennalen i fjor, og satte umiddelbart i gang arbeidet med å få verket «Mikrohaus, or the black atlantic» til Oslo.
– «Mikrohaus» handler om hvordan housekulturen fra 80-tallet har skapt en møteplass for folk på tvers av sosial tilhørighet, kjønnsidentitet, seksuell legning og etnisk opprinnelse. Selv om Cokes fokuserer spesielt på rasetilhørighet i akkurat dette verket, er også den skeive identiteten viktig i housekulturen. Her er det altså mange elementer som handler om likestilling og om det å være menneske. Verket viser hvordan man ikke trenger å behandle hverandre annerledes selv om grenser overskrides. Derfor synes jeg den var viktig å få vist i Norge, forteller Semb.
I tillegg vises en rekke andre utvalgte arbeider fra kunstnerens katalog, herunder flere sterkt feministiske verk.
Les også
-
Skeiv bygdefest på Riksscenen
-
Setter opp sitt livs reise som konsertforestilling
-
Bruker dans som et aktivistisk verktøy
-
Byrådet i Oslo kutter støtten til nok en skeiv scene
-
Om identitet, folkedrakter og teaterkostymer
-
Ellen DeGeneres klar med showet hun sier er hennes aller siste
-
Frykter for skeiv scenekunst med Oslo Nye-kutt
-
Rosa Faenskap og Randi Oline kan bli Årets stjerneskudd
-
Sven Henriksen gjør suksess med egen livshistorie
-
Ian McKellen må droppe turné med teaterforestillingen
Kunst og uteliv møtes
Lørdag 30. mars arrangerer Karmaklubb også et seminar på Kunstnernes Hus i tilknytning til utstillingen. Dette er tredje del av den internasjonale seminarrekka «Talks & screenings (on various forms of queerness)», støttet av Fritt Ord.
Tema for seminaret er representasjon og hybride rom.
– Karmaklubbs måte å samarbeide med andre aktører på, som i denne utstillingen eller seminarene, er jo også en slags hybrid hvor kunst og uteliv møtes. Dagen før seminaret blir det dessuten et større event på utestedet Ingensteds som et ledd i prosjektet. Der blir det samtaler på scenen om representasjon innen kunst, klubbscenen og ølbrygging, etterfulgt av klubbing. Blant annet vil den britiske kuratoren Eva Rowson være med i samtalene både på Ingensteds og på Kunstnernes Hus. Hun har jobbet mye med kombinasjonen av sosiale møtesteder og kunst, og har en hel del interessant å si om temaet. Hun satte oss i kontakt med to feministiske dj-kollektiver, Konsept [X] og Resis’dance, som spiller på Ingensteds fredag 29. mars, forteller Semb.