Nyheter
Antitransdemonstrasjon kuppet av skeive aktivister
En demonstrasjon mot «kjønnsforvirrende undervisning i skoler og barnehager» på Eidsvolls plass i Oslo ble kuppet av skeive aktivister i dag.
Oppropet «Vern våre barn og barnebarn mot kjønnsforvirrende undervisning i barnehager og skoler» har per nå over 10 000 underskrifter. Oppropet mener undervisning i barnehager og skoler skal være fundamentert på vitenskap, ikke på ideologi. Den må bygges på at det bare finnes to kjønn. Der dette ikke reflekteres i undervisningsstoffet, må det rettes eller fjernes.
Oppropet hevder at barn i dag undervises i uholdbare og forvirrende teorier om kjønnsmangfold. Nettverket bak oppropet hevder å bestå av foreldre og besteforeldre over hele landet. Tirsdag 2. mars hadde de meldt en markering på Eidsvolls plass i Oslo.
Initiativtaker Randi Sivertsen, pensjonist og tidligere lærer, var på plass for å forkynne, samt fortelle om oppropet.
– Vi er imot kjønnsforvirring. At man skal kunne føle hva slags kjønn man er. Det er for lett å kunne skifte kjønn i dag, sier Sivertsen til Blikk.
– Er det utbredt i dagens samfunn mener du?
– Ja. Det har jo vært en økning de siste årene, men det kan jo også skyldes at man har funnet informasjon selv, for eksempel på internett.
– Hva med transungdom i skolen? Skal ikke de få nødvendig informasjon?
– Joda, jeg er enig i det. Men den informasjonen kan de finne selv på internett. De behøver ikke få den informasjonen i skoletimene, sier Randi Sivertsen til Blikk.
Skadelig retorikk
En motdemonstrasjon endte opp med å kuppe Eidsvolls plass og det var flust av transflagg og regnbueflagg.
– Motdemonstrasjonen kom i stand fordi vi nekter å gi transfobe en plass på gateplan, rett og slett, sier initiativtager Kaya til Blikk.
– Denne gjengen nekter å anerkjenne de reelle konsekvensene vi transfolk må leve med som følge av retorikken de forfekter. Da jeg vokste opp, var informasjon om transtematikk i skolen ikke-eksisterende. Uten skikkelig undervisning vil unge transfolk måtte leve uten forståelse for hvem de er.
Bakstreversk og gammeldags
Lærer Marianne Støle Nilsen hadde møtt opp for å markere motstand mot oppropet.
– Oppropet er gammeldags, bakstreversk og veldig misforstått. Jeg underviser lærerstudenter om kjønn og kjønnsidentitet, en tematikk det er alt for lite av i lærerutdanningen, sier Støle Nilsen til Blikk.
– I dag har vi læreplaner som er tydelige på at vi skal snakke sant om kjønn, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk og at vi skal snakke sant og underbygge det med vitenskap. Som lærere har vi ansvar for alle elever og de elevene som er mest utsatt er gjerne de som bryter med forventningene til kjønn og kjønnsuttrykk. Som lærere trenger vi derfor kunnskap om denne tematikken, slik at vi skal kunne gi kunnskap til elevene.
Støle Nilsen mener det fortsatt er en vei å gå for at kjønnskreative og transungdom blir ivaretatt i skolen.
– Det er der kampen står nå. Vi må sørge for at alle lærere står trygt i å undervise om disse temaene som vi er forpliktet til og som vi har vært forpliktet til siden kunnskapsløftet i 2006. Dette er ikke noe nytt.