Scene

Skeiv ballett i Operaen

«Som en ung, skeiv samtidskoreograf hviler det ekstra vekt på skuldrene mine i en verden som denne», sier koreograf Emma Portner. Forestillingen «Some Girls Don’t Turn» vises nå på Den Norske Opera og Ballett.

Forestillingen «Some Girls Don’t Turn» vises på Den Norske Opera og Ballett fram til 24. mars.

Den kanadiske koreografen Emma Portner (28) ble kjent over natten da hun som 16-åring koreograferte og danset i videoen «Dancing in the Dark». Den fikk mange hundre tusen visninger på YouTube og førte til samarbeid med artister som Justin Bieber, Maggie Rogers og Blood Orange. Portner har skapt dans for alt fra Netflix, Apple til Guggenheim-museet, og har også koreografert en musikal på West End i London.

Hennes nye, «Some Girls Don’t Turn», er «astronomisk stort», ifølge Portner selv. Blant annet fordi det står hele 24 dansere fra Nasjonalballetten på scenen.

Ikke alle gjør piruetter

Om gjennombruddet med videoen «Dancing in the Dark», sier Emma Portner: «Jeg ble liksom skutt ut av kanon som sekstenåring. Hadde ingen mentorer, ingen likesinnede. Jeg, som kommer fra et lite sted i Canada og som pleide å danse rundt i bakgården hjemme, jobbet plutselig med noen av de største popstjernene.»

«Some Girls Don’t Turn» er ett av tre verker som utgjør forestillingen «Portner/Kylián/Balanchine». Det er hennes forsøk på å gjenoppdage dans uten den tradisjonelle oppfatningen av kjønn. Portner ville skape en koreografi, ikke til kvinnelige og mannlige dansere, men til dansere uavhengig av kjønn.

Tittelen «Some Girls Don’t Turn» kommenterer ballettverdenens forhold til kjønn og kjønnsidentitet.

«Noen dager har jeg mest lyst til å gjøre guttenes koreografi, andre dager kvinnenes, eller kanskje noe helt annet og nytt. Så da har vi både jenter som ikke kan gjøre piruetter og jenter som ikke vil gjøre piruetter».

13 år for alltid

En annen dimensjon av viser til det Portner kaller «ballettens infantiliseringsproblem».

«Du blir oppfordret til å oppføre deg og å se ut som du er 13 år for alltid. Mange dansere teiper brystene, spiser mindre eller gjøre andre ting for å se ut som, og danse som, den ideelle ballerinaen. Jeg gjorde det i så mange år selv, og det er på tide at ballettverdenen slutter å oppfordre oss til å gjøre disse tingene.»

Gift med Elliot Page

Emma Portner var tidligere gift med skuespiller Elliot Page, kjent fra filmer som «Juno» (2007) og «Inception» (2010).

Portner og Page møtte hverandre via Instagram i 2017. Page hadde sett en av dansevideoene til Portner, og sendte en melding. Senere samme år laget de videoer sammen som de postet på Instagram, og de møtte opp på filmpremierer sammen.

De giftet seg i januar 2019. I 2020 gikk de hver til sitt, og kort tid etter sto Page fram som transmann, med full støtte fra Portner.

«Nå vil jeg aldri dra!»

Det er tre år siden Emma Portner sist jobbet med Nasjonalballetten i Oslo. Den gangen skapte hun den kritikerroste duetten «islands», som også ble en del av turnéforestillingen «Dialogues» i 2021.

At Portners andre ballett ble laget og satt opp i Oslo, er ikke tilfeldig.

«Jeg følte at jeg måtte lage min andre ballett her i Nasjonalballetten fordi kompaniet og Operaen føles som en inkubator for meg. Det kjennes varmt og trygt. Det tok meg lang tid å forstå hvordan alt funker her, og nå vil jeg aldri dra! Dette huset endret livet mitt», sier hun.

«Som en ung, skeiv samtidskoreograf hviler det ekstra vekt på skuldrene mine i en verden som denne. Jeg ville ikke ha kommet tilbake til balletten om jeg ikke hadde følt at det fremdeles var arbeid å gjøre her. Jeg prøver ikke bare å skape ny koreografi, men å gjenoppdage ballett som helhet», sier Portner i et intervju publisert på operaen.no

«Og hun gjør faktisk det andre snakker om, nemlig å åpne opp dansen, dyrke mangfoldet, snu på kjønnsroller og alt det etablerte», sier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

Trettebergstuen er fan

Emma Porter kan telle kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen som et av sine mange fans.

«Jeg ble bevisst Emma Portner gjennom arbeidet hun har gjort for store stjerner som Blood Orange og Justin Bieber, og begynte å titte på verkene hun lenge har lagt ut på Instagram. Jeg fikk gleden av å møte henne og se hennes oppsetning «islands» i Nasjonalballetten her i mars 2020, som var helt fantastisk», sier Trettebergstuen i et intervju med D2.

«Jeg liker uttrykket hennes godt. Og hun gjør faktisk det andre snakker om, nemlig å åpne opp dansen, dyrke mangfoldet, snu på kjønnsroller og alt det etablerte. Det er rått, nakent, sårbart og sterkt», konkluderer kultur- og likestillingsministeren.

Powered by Labrador CMS