Deprimert av skjellsord

Publisert

– Det er en klar sammenheng mellom erting med homoutrykk på ungdomsskolen og nåværende depressive symptom, sier forsker Hilde Slåtten. Onsdag 5. mars får Nettverket for forskning om homoseksualitet besøk av Slåtten. Hilde Slåtten skal holde foredrag om masteroppgaven «Forebygging og håndtering av homofob erting i ungdomsskolen». Hun har undersøkt hvordan det sosiale klimaet rundt homofili på ungdomsskolen, har sammenheng med den psykiske helsa til unge homofile og bifile senere i tenårene. I hennes nye undersøkelse har 132 homofile og bifile ungdommer mellom 16 og 20 år, svart på spørsmål om det sosiale klimaet rundt homofili på ungdomsskolen de gikk på, og sin egen psykiske helse, trivsel og velvære nå. Undersøkelsen har hun gjort i forbindelse med masteroppgaven i helsefremmende arbeid ved Senter for forskning om helsefremmende arbeid, miljø og livsstil (HEMIL-senteret). Ungdommene er fra hele landet, og Slåtten har kommet i kontakt med dem via Gaysir, Skeiv ungdom og Blikk. Omtrent halvparten oppga at ingen av medelevene og ingen i familien visste at de var homofile eller bifile da de gikk på ungdomsskolen. – 81prosent av guttene, og 39 prosent av jentene forteller at de opplevde negativ erting med homofile uttrykk da de gikk på ungdomsskolen. Blant guttene opplyser en av fire at de ble ertet ukentlig, mens en av fem opplevde erting daglig, sier Slåtten som forteller at statistikkene for hvor ofte ungdommene har overhørt at andre bli ertet er enda verre. – Nesten alle, 96 prosent, har hørt eller sett at gutter har blitt ertet med homouttrykk. For jentene er tallet 49 prosent. Forskjellen mellom jenter og gutter er tydelig. Gutter blir ertet mer, og av større grupper. Liten hjelp i Mobbemanifestet Slåtten, som selv er lesbisk, har lenge interessert seg for unge homofiles trivsel og velvære. – Problemet er at det har blitt gjort lite forskning om homonegativisme blant norsk skoleungdom, og enda mindre om hvordan dette kan forebygges. Selv om det finnes gode offentlige utredninger som lover forbedret livskvaliteten blant unge homofile og lesbiske, er det satt i gang svært få tiltak for å bekjempe homonegativisme i grunnskolen. I «Manifest mot mobbing» som ble signert av Stoltenberg-regjeringa i 2005, ble homorelatert mobbing tatt med som et punkt, men det har kommet lite ut av det, synes jeg. Slåtten synes dette er synd med tanke på Nova-rapport 1/99 der homofile selv mente at den viktigste utfordringen for å bedre homofiles livskvalitet var å få mer informasjon om homofili inn i grunnskolen. I masteroppgaven har Slåtten prøvd å kartlegge sammenhengen mellom erting med homoutrykk på ungdomsskolen og nåværende depressive symptomer. Hun har også undersøkt om befolkningstettheten og grad av åpenhet mens ungdommene gikk på ungdomsskolen har noe å si for deres depressive symptom. – Jeg har fått bekreftet mange av mine antakelser, som for eksempel at ungdom som gikk på skoler preget av mye erting med homoutrykk har mer depressive symptom. Om de kom fra byen eller bygda, eller om de hadde medelever og familie som kjente til deres seksuelle orientering, hadde ikke noe å si for deres depressive symptom. Overraskende funn Selv om guttene ble ertet mest, er lesbiske og bifile jenter mer deprimerte enn homofile og bifile gutter. – Befolkingsstudier viser ofte at jenter er mer deprimerte en gutter, så dette var ikke så overraskende. Det som overrasket Slåtten mer, var at unge opplevde det som verre å overhøre at andre ble ertet enn det var å bli ertet selv. – Mens det å bli ertet selv knapt gjorde utslag på depressive symptom, så jeg en helt klar sammenheng mellom å være i et skolemiljø hvor det var mye erting med homouttrykk og flere depressive symptom. Bare det å bli eksponert for slik erting er nok til at ungdommene «lider» av det. Et annet funn som overrasket Slåtten var at jentene reagerte sterkest på mobbing av gutter, mens guttene reagerte sterkest på mobbing av jenter. – Elevene hadde flere depressive symptomer dersom medelever at motsatt kjønn ble ertet med homo-utrykk, men ikke dersom medelever av samme kjønn ble ertet på ungdomsskolen. Hvorfor det er slik, vet vi ikke, sier Slåtten, som sammen med Norman Anderssen og Elisabeth Fosse ved Universitetet i Bergen har laget en oversikt og forslag til tiltak om forebygging og håndtering av homofob erting i ungdomskolen. Onsdag 5. mars kommer Hlde Slåtten til Nettverk for homoforskning. kl. 17.15. Seminarene finner sted på Universitetet i Oslo, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, seminarrom 770, Domus Nova. St. Olavs plass 5, 7. etasje. Inng. fra Pilestredet.

Powered by Labrador CMS