Ignacio de la Torre y Mier, presidentens svigersønn, står i sentrum av en stor skandale i filmen «De 41 danserne».

Ny film om skandaløst, meksikansk drag-ball i 1901

I «De 41 danserne» blir den meksikanske presidentens svigersønn arrestert i kvinneklær. Den sanne historien skapte stor splittelse i Mexico på begynnelsen av 1900-tallet.

12. mai er det premiere på den meksikanske filmen «De 41 danserne» («El Baile de los 41») på Netflix.

Serien er basert på den sanne historien om Ignacio de la Torre y Mier, et homofilt kongressmedlem som giftet seg med datteren til Mexicos president, Porfirio Díaz.

Filmen sentrerer seg rundt et skandaløst ball i 1901, «El Baile de los 41», hvor politiet under en ransakelse i et privat hjem i Mexico City avslørte en rekke prominente samfunnstopper kledd i drag. En av de innflytelsesrike mennene som ble oppdaget i kvinneklær på festen var president Porfirio Díaz sin svigersønn, Ignacio de la Torre y Mier.

Tabu og skandaler

Klikk bildet og kjøp BLIKK+

I traileren ser vi en politimann informere president Díaz om de 42 arresterte mennene.

– Jeg kan kun telle 41, sier presidenten.

Dette blir startskuddet for renvaskingskampanjen av hans egen svigersønn.

Selv om myndighetene forsøkte å dysse ned hendelsen, fikk saken forsideoppslag i den lokale pressen. Dette var første gang homoseksualitet ble åpent diskutert i meksikansk presse, noe som skulle få stor innvirkning landets kultur og holdning til skeive. Før skandalen i 1901 var det tabu å diskutere homofili i offentligheten, men som et resultat av åpenheten intensiverte også diskrimineringen av homofile seg.

Den ydmykede presidentdatteren og Ignacios kone, Amada, ber mannen innstendig om å holde tett om deltakelsen på festen.

I tillegg til å ta for seg homofobi i Mexico på begynnelsen av 1900-tallet, ønsker filmskaperne også å belyse datidens kvinneundertrykkelse, gjennom karakteren Amada.

«For alle oss som har kjempet mot patriarkatet er dette en veldig viktig historie. Amada er en sterk karakter og hun understreker historiens kompleksitet. Hun viser en annen side av datidens samfunn, som ikke bare var homofobisk, men også dypt sjåvinistisk» sa manusforfatter Monika Revilla til Variety.

Filmen hadde verdenspremiere på filmfestivalen i Morelia, Mexico, i 2020. Filmskaperne håper den kan nå enda flere seere gjennom samarbeidet med Netflix.

Powered by Labrador CMS