Drag
Starter dragskole i Oslo
Katinka Stensgaard, også kjent som dragartisten Elektra Puzzz, starter skole for håpefulle dragartiser. – Jeg har alltid vært opptatt av å åpne muligheter for andre. Det er motiverende å være med å bygge et miljø, sier Katinka Stensgaard som nå starter Oslo dragskole.
Blikk møter Katinka Stensgaard, bedre kjent som dragartisten Elektra Puzzz, på SALT i Oslo en kald januarmorgen. Stensgaard skal bruke lørdagen på øvinger til konseptet «Bois night», et hjertebarn av Stensgaard, som har holdt koken i flere år under paraplyen Open Drag Stage.
Lørdag 20. januar går dørene opp på SALT igjen når «Bois Night – A night sin» sparker i gang det nye året.
Foruten å holde workshops og selv opptre, har Katinka Stensgaard fordypet seg akademisk i emnet drag og maskulinitet. Men det blir langt fra boktørre teorier som står på menyen når Stensgaard åpner dørene til Oslo dragskole.
Første skoledag var allerede mandag 8. januar, men utover vinteren og høsten blir det workshops innen en rekke drag-temaer.
Stensgaards første møte med drag var på Skeiv Ungdoms sommerleir, Jafnadhr, i 2009 og gruppa Trash Dolls, som senere ble til X-dolls.
– De drev med trash drag, rollespill og var opptatt av karakterer. Det var veldig gøy. Jeg ble helt frelst, sier Stensgaard og forteller at hun allerede da drev med teater, og endte opp som bakgrunnsdanser for gjengen, før hun skapte sin egen dragkarakter.
– Men selve starten på min egen dragreise var da jeg møtte Jens Martin Hartvedt Arvesen, kjent som Cassie Brødskive, og Remi Johansen Hovda, kjent som Nabi Yeon Geisha, sier Stensgaard.
Fra pandemi til drag
Jens Martin Hartvedt Arvesen er hovedlærer på Norges første drag-linje på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole på Ringsaker, som startet opp i 2021, mens Remi Johansen Hovda har hatt sin egen drag-linje på Oslo Met. Sammen med Stensgaard er de en del av den nye generasjonen dragartister i Norge.
– Vi møttes i 2013. Jeg pleier å si at drag traff meg. At jeg nå kan se tilbake på år hvor vi har fylt SALT med publikum på dragfestivaler, var en utenkelig tanke. Det er helt fantastisk.
Ifølge Stensgaard var dragmiljøet i Oslo ganske dødt på den tiden. Det skulle en pandemi til for at kunstformen igjen skulle blomstre.
– Drag lå liksom og ruget under pandemien, og når den var over blomstret det for fullt. Nå skjer ting av seg selv. Det kommer stadig nye artister og nye konsepter. Miljøet i Oslo er veldig mangfoldig, og det er rom for mange forskjellige uttrykk. Vi heier på hverandre, og det er lov å gjøre sin egen greie. Det er veldig fint.
Nå tar Stensgaard steget ned fra scenen og opp til kateteret, hvor hun skal drive sin egen dragskole.
– Jeg spurte meg selv hva kan jeg kan bidra med. Jeg har alltid vært opptatt av å åpne muligheter for andre. Det er motiverende å være med på å bygge et miljø. Sånn sett er det en videreføring av det jeg har gjort på scenen. Det er motivasjonen min, sier Stensgaard til Blikk.
Hun synes det er veldig gøy å undervise, og da spesielt innen drag.
– Det er ekstra moro å undervise når det er i noe du elsker selv, sier Stensgaard, som har sikret seg lokaler til sin egen kulturskole på kveldstid for å utdanne nye dragartister innen alt fra scenekunst til sminke.
– Med gode hjelpere på laget, sier Stensgaard.
På Oslo dragskole kan man komme på en workshop å lære det man ønsker å lære, og man trenger ikke forplikte seg til et helt år, slik man må på draglinja på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole.
På timeplanen utover, kan man melde seg på kurs i maskulin drag, dragsminke, drag stand up og utforskende workshop i det frastøtende. Info og påmelding: Oslo dragskole på Facebook