Den nye dragscenen: Noe nytt skjer i norsk dragkultur. En ny generasjon utfordrer det tradisjonelle miljøets normer og estetikk.
Den nye dragscenen: Noe nytt skjer i norsk dragkultur. En ny generasjon utfordrer det tradisjonelle miljøets normer og estetikk.

– Jeg er en feminin mann

Det tok lang tid for dragartisten Remi Johansen Hovda å finne ut hvem han var. – For eksempel har jeg funnet ut at jeg er en feminin mann, men ikke en transperson, selv om mange tror det.

Publisert Sist oppdatert

Remi Johansen Hovda

Alder: 28

Bor: Oslo

Gjør: drama- og teaterpedagog, dragartist, makeup-artist, synger i Oslo Fagottkor

Dragnavn: Nabi Yeon Geisha

Da Remi Johansen Hovda fullførte sin mastergrad på OsloMet i estetiske fag med fordypning i teater i 2017, ville han gjøre noe annerledes. På scenen tok han for seg en av H. C. Andersens mest kjente eventyr, og kombinerte det med egne erfaringer fra da han kom ut som homofil. Resultatet ble fortellingen «Den stygge Andy».

– Jeg ville utforske om det var mulig å betrakte drag som frigjørende kunst, forteller Remi når vi møter han hjemme i leiligheten han deler med to venninner i Oslo.

I dag har han hjemmekontor, resten av arbeidsuka pendler han til Hallingdal for å undervise i drama på Gol Videregående skole. Siden det finnes få stillinger som dramalærer, har Remi de siste tre årene pendlet både til Stavanger og Grimstad for å undervise.

I tillegg er han medprodusent av Open Drag Stage, som arrangeres jevnlig på utestedet Elsker.

– På dagtid er det jobb, mens kvelder og helger går til å arrangere show, og egne oppdrag, forteller han.

– Jeg ville utforske om det var mulig å betrakte drag som frigjørende kunst, sier Remi Johansen Hovda, som brukte H. C. Andersens verdenskjente eventyr som utgangspunkt for sin egen livshistorie i drag-forestillingen «Den stygge Andy».
– Jeg ville utforske om det var mulig å betrakte drag som frigjørende kunst, sier Remi Johansen Hovda, som brukte H. C. Andersens verdenskjente eventyr som utgangspunkt for sin egen livshistorie i drag-forestillingen «Den stygge Andy».

Så lenge de får blomstre

Jeg kjøper ofte fargerike klær fra kvinneavdelingen, bruker sminke og snakker med lysere stemme enn andre mannfolk.

Remi Johansen Hovda

Å se for seg hvordan tida hans strekker til, er vanskelig, men for Remi handler teater om lidenskap, som med stykket om den stygge Andy. Forestillingen var starten på karrieren hans som dragartisten Nabi Yeon Geisha.

– Drag blir ofte bare sett på som lett underholdning eller parodi, og til og med vulgært. I masteroppgaven ønsket jeg derfor å se på hvordan drag kunne brukes på en annen måte.

Stykket hans var tro mot originalen som H. C. Andersen ga ut i november 1843. Eventyret handler om den stakkars svaneungen som blir ruget i et anderede, og blir mobbet og hånet fordi han er annerledes. Men som til slutt finner sin rette plass i tilværelsen.

– «Den stygge andungen» er jo veldig konkret. Det handler om å føle seg stygg og utilpass, men at man ved å finne ut hvem man er, blir vakker. Alle har noe i seg så lenge de får blomstre. I min forestilling handlet det også om at Andy til slutt ser på seg selv som vakker, forteller Remi.

På vei til en musikkvideoinnspilling vandrer Remi Johansen Hovda i Oslos gater. Noen titter med overrasket blikk, eller smiler bredt. Andre tar bilder med mobilen, mens de utbryter «fantastisk!».
På vei til en musikkvideoinnspilling vandrer Remi Johansen Hovda i Oslos gater. Noen titter med overrasket blikk, eller smiler bredt. Andre tar bilder med mobilen, mens de utbryter «fantastisk!».

En lang reise

I stykket prøver Andy å finne nye venner på Quacksir (les Gaysir …), og drar til en bar for å treffe andre dyr. I disse situasjonene brukte Remi drag for å forlenge en stemning eller et øyeblikk i historien sin.

Jeg liker å bryte med forventningene fra folk. Det er jo det drag også handler om: å bryte med forventningene til kjønn.

Remi Johansen Hovda

– Muntlig fortellerkunst handler veldig mye om kommunikasjon med publikum for å skape et indre bilde hos dem, mens drag er veldig visuelt. Det var spennende for meg å se hvordan det fungerte sammen.

– Hva er likheten mellom deg og den stygge andungen?

– At det å finne seg selv er en lang reise. Han vet ikke at han er en svane før han går igjennom en transformasjon.

Som ung gutt, fant Remi ut at han forelsket seg i gutter. Men det var ikke før i 15-16- årsalderen at ordet «homo» ble en del av vokabularet.

– Det tok lang tid for min stygge Andy å finne ut hvem han var.

Sammen med dragartisten Elektrapuzzz har Remi Johansen Hovda startet konseptet Open Drag Stage, som gi unge dragartister mulighet til å opptre for et publikum. – Det er artistene som skal ha den største takken. Det er de som trekker folk, og som skaper kunsten.
Sammen med dragartisten Elektrapuzzz har Remi Johansen Hovda startet konseptet Open Drag Stage, som gi unge dragartister mulighet til å opptre for et publikum. – Det er artistene som skal ha den største takken. Det er de som trekker folk, og som skaper kunsten.

En annen type mann

Det handler om å føle seg stygg og utilpass, men at man ved å finne ut hvem man er, blir vakker. Alle har noe i seg så lenge de får blomstre.

Remi Johansen Hovda

Remi har nå kommet fram til at han er en annen type mann, med andre kvaliteter, enn det som er forventet i samfunnet.

– For eksempel har jeg funnet ut at jeg er en feminin mann, men ikke en transperson, selv om mange tror det, smiler Remi.

– Jeg kjøper ofte fargerike klær fra kvinneavdelingen, bruker sminke og snakker med lysere stemme enn andre mannfolk.

Det forvirrer noen. Dagen før intervjuet med Blikk, leverte Remi bilen sin inn til bilforhandleren for å få skiftet dekk. Da han ble ropt opp for å betale, virket mannen bak skranken forvirret.

– «Det er ikke du som er Remi», datt det ut av han. «Jo», måtte jeg si, da. «Det er min bil».

– Er det ubehagelig?

– Nei jeg synes det er vakkert! Det er kjempefint at folk har noen antakelser om hvem jeg er, men at jeg kan bryte med de forventningene.

Noen har til og med kommentert at de ikke var klar over at Remi kunne være et jentenavn.

– Da ser jeg dem dypt inn i øynene og sier «det er nok bare et guttenavn», ler han.

Utradisjonell drag

Også i forestillingen «Den stygge Andy» brøt han med forventningene. På et tidspunkt reiste en eldre mann seg i publikum og stormet ut døra mens han ropte: «Dette ække drag!»

Andre hadde kanskje blitt fornærmet, men ikke Remi.

– Det var jo egentlig veldig gøy. Da har man trigget noe, og stykket var jo en kontrast til den tradisjonelle dragen. Jeg liker å bryte med forventningene fra folk. Det er jo det drag også handler om: å bryte med forventningene til kjønn.

Remi erkjenner at han ennå ikke vet alt om seg selv.

– Identitet er jo en reise og man må tørre å være i det.

Det er også derfor han elsker å være lærer. Ved siste skoleavslutning produserte han og elevene en forestilling de kalte «#denfølelsen», hvor ungdommene fikk i oppgave å gjøre research på følelser. Etterpå skrev de monologer om hva følelser er.

– Det er så utrolig spennende med den tida hvor unge finner ut av hvem de er. Det er noe med energien deres og oppblomstringen mange går igjennom, sier Remi.

Sammen med dem håper han å inspirere de som også føler seg som den stygge Andy, til å finne sin indre svane.

– Det er utrolig gøy å lage kunst hvor de også får lov til å uttrykke seg.