Mote
Motekongen er død:
Slik var Thierry Muglers banebrytende karriere
.
Den legendariske franske klesdesigneren Thierry Mugler døde søndag 23. januar. Han ble 73 år gammel.
Mugler ble for alvor kjent da han begynte å dominere europeiske catwalks på 1980- og 90-tallet med rebelske antrekk, ofte inspirert av dragdronningerog bdsm.
Han var både elsket og hatet – og inspirerte kjendiser og kollegaer fram til sin død.
.
Motorsykkelkorsetter og kjendismuser
Mugler designet ofte antrekk etter en silhuett som minner om en nedovervendt trekant, med brede skuldre og liten midje. Han hadde også en stor forkjærlighet for latex og lær, som han inkorporerte i de banebrytende designene sine.
Han brukte flere kjente skeive figurer både som modeller og sparringspartnere. Mugler omtalte blant andre sangeren Grace Jones som sin muse og hadde et langvarig kreativt samarbeid med David Bowie. Tidligere presidentfrue Ivana Trump har også vært Muglers modell på catwalken.
George Michaels musikkvideo til sangen «Too Funky» (1992) var i sin essens en tv-sendt motevisning av Muglers klær. Der fikk vi blant annet se 90-tallets store supermodell Linda Evangelista i peroksidblond parykk og en dryppende pels. En av de andre modellene i videoen er iført et av Muglers kjente korsetter, med faktiske motorsykkelhåndtak stikkende ut fra hver side av midjen, bakspeil festet til brystene og en frontlykt i midten.
Mote er bare «triks og spill», mente Mugler selv. En designers rolle var å gi kvinner verktøy for å gjøre fantasi til virkelighet.
«Jeg tror ikke på naturlig mote», sa han til The New York Times i 1994. «La oss gå for det! Korsettet. Push-up-BH-en. Alt! Hvis vi skal gjøre det, la oss ta det helt ut.»
.
.
Kometkarriere
Mr. Mugler ble født i Strasbourg i Frankrike i 1948. I tenårene forsøkte han å komme med i det lokale dansekompaniet, men klarte det aldri. Senere har han omtalt disse årene som både kjedelige og ensomme. Da han som 20-åring flyttet til Paris, begynte han å lage egne klær, og introduserte sitt eget klesmerke i 1974.
Etter kort tid ble Muglers klær solgt hos fornemme Harrods i London. De ble også fotografert av Helmut Newton, ofte omtalt som gudfaren til stilen «dominatrix chic».
I 1984 inntok han Zenith, en sportsarena i Paris, for å iscenesette et av de mest teatralske og ambisiøse moteshowene byen hadde sett. Det veltet røyk fra scenen mens modellen Pat Cleveland steg ned fra taket til lyden av gregoriansk kormusikk.
.
.
På midten av 90-tallet gikk det rykter om at Mugler var lei av moteverdenen. Han solgte godt, men ville heller eksperimentere med film og fotografi. Likevel la han ikke moten på hylla helt enda. I 1995, etter 20 år som designer, holdt han en jubileumsvisning i Paris. Det går rykter om at prislappen var på to millioner dollar.
Skuespiller Tippi Hedren var en av Muglers modeller under visningen. Han brukte musikk fra Alfred Hitchcocks skrekkfilm «Fuglene» (1963), der Hedren selv hadde spilt hovedrollen.
.
.
Gjenoppdaget av ny generasjon
I 2003 laget han forestillingen «Zumanity» i Las Vegas. Cirque du Soleil-forestillingen inneholdt blant annet ildsprutende dominatrixer, dragartister som Raven O og Joey Arias, og muskuløse, halvnakne menn. Det var her han ble oppdaget av en helt ny generasjon popstjerner og designere.
Mugler har banet vei for store designere som Alexander McQueen og Rick Owens. Lady Gaga har også gitt Mugler mye av æren for sin egen estetikk. Det samme har Beyoncé, som stilte i Muglers motorsykkelkorsett på albumcoveret til «I am... Sasha FIerce» i 2009. Like etter hyret hun Mugler til å lage kostymer til turnéen hennes.
Et tiår senere, da røde løpere ble glorifiserte reality-programmer og kjendiser konkurrerte om å overgå hverandres spektakulære antrekk, gjorde Mugler et comeback. Da Cardi B dukket opp på Grammy-utdelingen i februar 2019, så hun ut som en Disney-prinsesse i sin lyserosa Mugler-kjole. Med paljetter på brystet og et blomstrende skjørt som skjøt opp bak henne så hun ut som en menneskelig perle.
Da Kim Kardashian noen måneder senere dukket opp på den sagnomsuste Met-gallaen, sjokkerte hun både publikum og pressen. Hun stilte i en latexkjole av Mugler som skapte en illusjon av at hun var naken, dekorert med hundrevis av perler som skulle ligne vanndråper. Her må også den ærverdige korsettmakeren Mr. Pearl ta noe av æren for internettstormen i ettertid; det gikk rykter om at fru Kardashian måtte fjerne flere ribbein for å passe inn i det knøttlille korsettet.
Selv om han gjennom årene har inspirert utallige kjente skuespillere, modeller, designere og kjendiser, var han mye omdiskutert. Da aidsepidemien var på sitt verste på 1980-tallet, mente flere at Muglers klær var for vulgære til å kalles «high fashion». Men Mugler fortsatte å ta sjanser, helt fram til sin død.
Selv oppsummerte designeren sin egen motefilosofi på denne måten:
«Det motsatte av god smak, er trygghet.»
.
.
.