Kåtskap i krisetid
Mange tester ut nye sexaktiviteter under koronaen. Klitorisvibratorer og prostatavibratorer er blant bestselgerne, og flere har fått øynene opp for bondage- og BDSM.
Kinsey Institute ved Indiana University i USA gjennomførte en spørreundersøkelse på nett for å se hvordan korona-pandemien påvirker sexlivet.
Den viser at 17 prosent har testet nye sexaktiviteter siden starten på pandemien. Det kan butikken Duo Shop i Oslo også bekrefte.
– Vi har merket en markant økning i salg av sexleketøy og hjelpemidler, spesielt i nettbutikken vår. Det kommer bestillinger fra hele landet, Nina Pedersen, nettbutikkansvarlig hos Duo Shop.
– Hva kjøper kundene?
– Vi har en bred kundegruppe, så det er vanskelig å plukke én klar favoritt. Kvinner kjøper klitorisvibratoren Womanizer, og menn kjøper prostatavibrator. Begge produktene er bestselgere nå i koronatida, forteller butikkmedarbeider Tiril Stenhammer.
Butikken har en stor og skeiv kundegruppe, men det er ikke bare skeive menn som kjøper prostatavibratorene.
– Streite menn har endelig oppdaget prostata og nytelsen den kan gi. Det virker som stigma begynner å bli borte, sier Stenhammer.
Pirre sansene
Etter mange måneder med hjemmekontor og et sosialt liv som nesten ligger brakk, er det ikke rart at mange kan bli litt rastløse. Da kan det hjelpe å pirre sansene.
– Det er tydelig at folk nå begynner å omprioritere pengebruken. I år ble det ingen lange utenlandsferier, noe som frigjør midler og fører til at mange heller kjøper sexprodukter som koster litt mer, forteller Pedersen som har merket en økning i salg av mere eksklusive varer.
Både single og par bruker nå mer penger på seksuelle aktiviteter og sexleker.
– Mange kommer for å kjøpe produkter til kjæresten. Blant par er det en økning i salg av lekesett, som bondage- og BDSM-sett. Pandemien har tydeligvis gitt folk lyst til å teste ut nye ting. Du vet, når begge har hatt hjemmekontor sammen i flere måneder … da kan det være en fordel å sprite opp hverdagen, sier Stenhammer.