Dyrisk på Nationaltheatret

Publisert

– Vi må tillate mangfoldet, sier Tor Ivar Hagen som spiller skrullete homoesel i «Rockeulven». Tv-klassikeren «Mama/Rock'n Roll Wolf» fra 70-tallet om rockeulven, geitemamma og killingene settes opp på Nationaltheatret torsdag 13. oktober. Denne gangen med norske tekster og under navnet «Rockeulven». I en musikalsk innpakning møtes geiter, sauer og griser, gaupe, jerv og ulv, en papegøye, eselet og mange andre tamme dyr. For å forberede seg til sin rolle måtte Tor Ivar Hagen reise til Vestlandet.– Jeg har sittet i en stall på Askøy i Bergen og besøkt et esel der som heter Rosita. Jeg har studert hvordan hun beveger seg og prøvd å finne ut hva hun tenker og er opptatt av. Jeg har forsøkt å finne rytmen og pulsen til dyret, og brukt det for å skape denne rollen. – Eselet i «Rockeulven» er avhengig av å ha noen å være sammen med, og det gjør han veldig sårbar. Derfor blir han med i bøllegjengen, for det er ikke alltid at man kan velge sine venner, sier Hagen til Blikk Nett. Tor Ivar Hagen (30) var med på oppsetningen av «Rock'n Roll Wolf» i Trondheim tidligere i vår. Han har flere års erfaring fra teateroppsetninger i hele landet, blant annet som Claude i «Hair», Chino i «West Side Story», Edmund i «Draumen om Narnia» og som danser og sanger i musikalene «Cabaret» og «Chicago» og «La Cage aux Folles».

– Hvorfor ville du spille det homofile rockeeselet?

– Jeg ønsket å være med i det fargerike fellesskapet som denne forestillingen er. Elisabeta Bostan som laget filmen som forestillingen bygger på, ville gi barn en vakker barndom, og jeg vil være en del av denne ånden. Eventyret inneholder mye tull og tøys, men det handler likevel om noe essensielt, nemlig at vi må tillate mangfoldet. Vi må tillate både det tamme og det ville. Hele skalaen må kunne vises, og vi må ikke legge lokk på det. Eselet trenger sin plass, og i samfunnet ellers er det også viktig at vi ser hverandre og er åpne for annerledeshet.

– Har du som homo kjent på dette selv?

– Jeg var livredd for å være annerledes fram til jeg var 20 år. Da jeg vokste opp, var ikke aksepten for annerledeshet så stor som nå. Mye har skjedd med denne utviklingen, og det må vi ta vare på.

– Ulven får flørtet litt med geitemamma. Får eselet flørtet med noen?

– Jeg prøver å flørte med ulven, men jeg må få ha noen hemmeligheter om hva som skjer i stykket. «Rockeulven». Premiere 13. oktober på Hovedscenen, Nationaltheatret. Johanne Dybwads plass 1, Oslo.

Powered by Labrador CMS