Utstilling
Den franske kunstnerduoen Pierre et Gilles viser hva de har holdt på med de siste tre årene
Både pandemien og krigen i Ukraina reflekteres i bildene som nå stilles ut på Galerie Templon i Paris. Og selvfølgelig har de iscenesatt og portrettert en og annen skeiv kulturpersonlighet.
Det franske litterære stjerneskuddet, Édouard Louis (30), ble nylig foreviget av Pierre et Gilles i et verk som har fått tittelen «Han som skriver med hjertet».
Det er et av bildene som nå stilles ut i Paris. Utstillingen har fått navnet «Les couleurs du temps» (Tidens farger). I en samtale med kunstduoen som er gjengitt i utstillingskatalogen, forteller Louis at bildene deres, ikke minst de som representerer maskulin nakenhet og seksualitet, ble skjellsettende for ham da han kom til Paris som ung mann. De representerte et nytt blikk på kropp og seksualitet som var utelukkende positivt.
«Det som gjør de nakne kroppene i Pierre et Gilles kunst så annerledes, er at de fremstår som en kilde til glede og nytelse. Det er glade, fargerike og glitrende kropper,» sier han.
Édouard Louis tok kontakt med Pierre et Gilles via Instagram, og er nå strålende fornøyd med å være en del av deres fargesprakende univers.
– Vi ble veldig begeistret da Édouard Louis tok kontakt, sier Gilles, og legger til at det som regel er gjennom Instagram at de finner modellene sine for tiden.
Blikk har møtt det franske kunstnerparet i Le Pré Saint-Gervais, en forstad til Paris, hvor de bor og jobber sammen i dag. Et lengre intervju med Pierre et Gilles kommer på trykk i et senere nummer av Blikk, samt i magasinet på nett.
Pandemi og Ukraina
Skal du til Paris før året er omme, bør du få med deg denne utstillingen. Både krigen i Ukraina og pandemien har satt sitt preg på verkene Pierre et Gilles har signert de tre siste årene.
– Personlig led vi ingen nød under nedstengningen, siden vi stort sett er hjemme, bare oss to, sier Pierre.
– Men rent kunstnerisk bød det på noen utfordringer. Vi var jo i lange perioder avskåret fra modeller, så da måtte vi iscenesette oss selv i stedet.
– Ja, jeg tror det ville klikket for oss hvis vi skulle bli henvist til bare å lage selvportretter, legger Gilles til.
– Vi er helt avhengige av modellene våre. Det er de som inspirerer oss, og når vi klarer å fornye oss, så er det mye takk være dem.
Pierre et Gilles forteller at de lenge har hatt venner fra Ukraina i den franske hovedstaden. En av dem er Bogdan Romanović, som har stått modell til bildet som de har kalt «La promesse» (Løftet).
– Da Putin invaderte landet hans, startet han et modellbyrå i Paris for å hjelpe ukrainske modeller på flukt. Flere av dem har også vært innom vårt atelier, sier Gilles.
Pierre Commoy (72) og Gilles Blanchard (69) har vært et par siden 1976, og det kunstneriske samarbeidet har vart nesten like lenge. Pierre fotograferer, Gilles maler, og sammen har de utviklet en umiskjennelig stil som forener de to disiplinene. Modellene, om de er «stjerner» eller helt vanlige folk, blir forvandlet til glansfulle ikoner i fargerike kulisser, gjerne overlesset med blomster, og ofte med sterke religiøse og homoerotiske undertoner.
«Les couleurs du temps» vises til 30. desember på Galerie Templon, 28, Rue du Grenier-Saint-Lazare, Paris.