Teater
Skeiv musiker gjør lyden til streit samisk teaterstykke
Elle Maija Klefstad Bær har skrevet musikken til Riksteatrets forestillingen «Per Hansen - En trofast mann / Oskkáldas almmá»i, som handler om godt voksen heterofil kjærlighet.
Det gjøres klart til teater landet over, og Vadsø er første sted som får besøk av det nyskrevne stykket «Per Hansen - En trofast mann / Oskkáldas almmái» den 12. oktober.
Elle Maija Klefstad Bær, best kjent som bare Elle Maija, en skeiv, samisk artist fra Karasjok har skrevet musikken til forestillingen.
– Det handler om å bli kokko forelska og gjøre gærne ting, sa regissør Hanne Tømta når stykket ble presentert på Riksteatrets pressekonferanse.
Streit voksen lyst
Stig Henrik Hoff og Ida Løken Valkeapää spiller Per Hansen og Silje Jansen, teaterstykkets to karakterer.
Side om side med dem på scenen i Nydalen under presentasjonen står Elle Maija og spiller egenkomponert musikk.
Forestillingen fronter temaer som voksen kjærlighet og lyst, og at man altså fortsatt kan bli kokko forelska» etter fylte 30 år.
Begge karakterene er godt voksne, heterofile mennesker, så hva gjør egentlig Elle Maija, en skeiv musiker som såvidt har bikket 30, på scenen?
Jo, hun ble personlig headhuntet av selveste Siri Broch Johansen.
– Jeg ble litt sånn, «oj, why me» liksom, ler Elle Maija.
Hun forteller videre at Broch Johansen hadde vært på utkikk etter en samisk instrumentalist som også var en dyktig vokalist.
– Og det er jo bare ho Elle Maija, etterligner hun Broch Johansen og smiler. Elle Maija var beæret over å være førstevalget, og takket ja til tilbudet tvert.
Jungeltelegrafen funker
De siste årene har hverdagen til Elle Maija vært alt annet enn bedagelig.
Frem til solodebuten i NRK-programmet Stjernekamp i fjor har Elle Maija bare vært gitarist, men sier hun ønsket å utvide porteføljen.
Det var omtrent samtidig at hun tok permisjon fra jobben for å fokusere på karrieren som vokalist og selvstendig musiker, at hun ble oppringt av produsentene av programmet.
Siden talentprogrammet gikk på tv i 2023 har det ballet på seg av muligheter.
Elle Maija ble hyret inn til flere festivaler, det uten å ha sluppet en eneste låt. Debutsingelen «Áibbašeapmi» ble sluppet 9. august, og handler om det å lengte tilbake til havet og fjellene i nord.
Hun kaller det hele «et bevis på at jungeltelegrafen funker».
Skoleturné på pause
Planen for høsten var egentlig helt annerledes. Hun skulle nemlig på en helt annen turné enn den som ligger fremfor henne nå.
– Jeg skulle egentlig på turné med Den Kulturelle Skolesekken, forteller Elle Maija.
Hun har skrevet en konsert for 1.-4. trinn som handler om reindriftssamen Sire som skal frakte reinflokken sin fra vinter- til sommerbeitet og forelsker seg på veien.
Det at Sire faller for en annen jente er egentlig ikke noe stort tema i historien. Det var bare det som føltes naturlig siden Elle Maija kun har vært sammen med jenter før, og det var det hun hadde erfaring med.
Forestillingen har blitt godt mottatt. Barna har heller ikke har reagert nevneverdig på at det er to jenter som blir sammen.
– Barna synes det er like ekkelt med folk som kysser uansett om det er skeivt eller streit, ler Elle Maija.
De har vært mer opptatt av å finne ut hvilke dyr hun joiker for dem.
Da Elle Maija fikk høre at hun var ønsket til «Per Hansen»-forestillingen var den første tanken et rungende ja, og andre at hun kviet seg for telefonsamtalene om at DKS-turneen måtte utsettes.
Til de som vil se fortellingen om Sire, kan Elle Maija trøste med at det fortsatt står på planen etter at Riksteaterturneen er over.
Mye impro
Premieredatoen til «Per Hansen - En trofast mann begynner å nærme seg» og Elle Maija er kjempespent på hvordan publikum kommer til å motta.
Det var kun dagen før Blikk møtte henne at de hadde første sceneprøver med skuespill og musikk sammen, og hun forteller det var både gøy og hjelpsomt å se stykket komme til live.
– Det har vært veldig åpent for at jeg skulle kunne skape min egen rolle i produksjonen. Så langt har det vært mye improvisasjon, men jeg regner med at jeg blir nødt til å komponere noe ferdig, sier hun.
Men det har vært utfordrende å lage musikk til et stykke hvor hovedpersonene er så langt i fra henne selv og hennes opplevelser, innrømmer hun. Samtidig har det jo vært morsomt.
Hun har hatt løpende kontakt med forfatteren, og skrevet ut fra stemning og følelser mer enn konkret handling. I tillegg er jo kjærlighet et universelt tema som hun og kan kjenne seg igjen i.