Kunst

Elmgreen og Dragset stiller ut i Milano

Den skeive kunstnerduoen viser utstillingen «Useless Bodies?» i Fondazione Prada i Milano.

Elmgreen & Dragset, This is How We Play Together.
Publisert

31. mars åpner den dansknorske kunstnerduoen Michael Elmgreen og Ingar Dragset den nye utstillingen «Useless Bodies?» «Useless Bodies?» spenner over 3 000 kvadratmeter på Fondazione Prada, Milanos ledende institusjon for samtidskunst.

Utstillingen «Useless Bodies?» utforsker hvordan vi fysisk tilpasser oss en verden som

i økende grad er basert på todimensjonale bilder, ikke minst i lys av korona-pandemien.

– Kroppene våre er ikke lenger hovedagentene for vår eksistens. De genererer ikke verdi i våre samfunns avanserte produksjonsmetoder som de gjorde i den industrielle æra. Man kan hevde at vårt fysiske jeg til og med har blitt mer en hindring enn en fordel, sier kunstnerduoen i en pressemelding.

Elmgreen & Dragset, The Outsiders.

Prada i Texas

Et av duoens mest kjente verk er «Prada, Marfa» fra 2005. Verket er en Prada-butikk som ligger ved en vei i Texas-ørkenen. Prada, Marfa ser ut som en offisiell butikk for motehuset Prada, med sko valgt ut av motehusets toppsjef Miuccia Prada og lyset går av og på hver dag, men dørene kan ikke åpnes.

I 2014 kom nyheten om at «Prada, Marfa» var utsatt for hærverk. Vandalene hadde knust vinduene, tagget ned bygget og helt blå maling nedover fasaden.

– Det har vært en rekke hærverk mot verket i løpet av årene. Men det som irriterer meg mest er den tendensen vi har sett av at det er andre kunstnere som står for hærverket. Det er snakk om kunstnere som saboterer kolleger for på den måten å promotere seg selv. Dette er et resultat av tiden vi lever i, hvor sosiale medier har tatt overhånd og folk blir hyllet for idioti. Når det er sagt, det er ikke verdens undergang. Vi kommer til å restaurere «Prada, Marfa» igjen og igjen, sa Michael Elmgreen til Blikk i 2014, da duoen viste utstillingen «The Mirror» på Astrup Fearnley Museet i Oslo.

Elmgreen & Dragset, What's Left.

Elmgreen og Dragsets viktigste verk

Hærverk har forfulgt duoen. I 2008 ble Elmgreen og Dragsets minnesmerke over lesbiske og homofile ofre for de tyske nazistenes forfølgelser utsatt for hærverk. Minnesmerket står i sørenden av Tiergarten-området i sentrum av Berlin, tvers overfor minnesmerket over jødene som ble drept i holocaust.

Elmgreen og Dragsets verk viser en film av to gutter som kysser og to jenter som kysser, og går i en uendelig loop.

– Minnesmerket er noe helt annet enn «Prada, Marfa». Det er en alvorlig og dyster historie å minnes, og det er et verk som gjør at vi ikke glemmer det som hendte og minner oss på at det aldri må skje igjen, sa Elmgreen til Blikk i 2014.

Minnesmerket over skeive ofre var det første i sitt slag bestilt av et lands myndigheter.

– Det i seg selv gjør verket unikt, og vi var veldig glade for å få muligheten til å skape det. Men det var vanskelig. Det er ikke bare et kunstverk, men også en dokumentasjon av virkelige hendelser. Jeg mener personlig det er vårt viktigste verk, sa Elmgreen til Blikk.

Powered by Labrador CMS