Filmen Carol er basert på boken The Price of Salt, som ble skrevet av Patricia Highsmith i 1952 og gitt ut under pseudonym.

Carol er en av to etterlengtede lesbiske filmer som kommer på kinolerretet i år og handler om sosietetskvinnen Carol Aird (Cate Blanchett) og butikkhjelpen Therese Belivet (Rooney Mara).

De møtes da Carol skal handle julegaver til datteren i leketøysforretningen som Therese jobber i på Manhattan. Carol glemmer hanskene sine på disken og Therese sender dem til henne i posten, hvorpå Carol svarer med å invitere Therese på lunsj. Det oppstår en umiddelbar, gjensidig tiltrekning mellom de to. En tiltrekning som vitner om hvor herlig uransakelig den mellommenneskelige kjemien er. For Carol og Therese er så forskjellige som to mennesker kan bli.

Carol er en voksen kvinne som har giftet seg til rikdom, men som er ulykkelig og vil skille seg fra den kontrollerende ektemannen. Carol er den typen som bærer intensjonene sine utenpå kroppen, hun er oppfarende og dramatisk. Therese har knapt fylt tjue, tar strøjobber her og der og drømmer om å bli fotograf. Med sin introverte, fåmælte betrakter-natur er Therese Carols rake motsetning.

Regissør Todd Haynes har laget et intelligent og sensuelt spenningsdrama som utspiller seg sakte. Slik må det være når alt det som river og sliter, foregår på innsiden. Carol har tidligere hatt forhold til kvinner, men for Therese er det annerledes. Hun aner ikke at det at hun så rått og nådeløst trollbindes av Carol, er kjærlighet. Det er tidlig på 50-tallet, så hvordan kan hun gjenkjenne noe som det i tiden ikke finnes et språk for?

Therese har aldri vært i befatning med noen som elsker en person av samme kjønn. Alt Therese vet, er at hun dras mot Carol og må være nær henne. Det uuttalte i interaksjonen mellom de to, vokabularet av stillhet, er selve nerven i filmen. En film som er befriende lite legningsproblematiserende eller preget av offerroller.

For en som også har lest boken, er det vanskelig å se hva Cate Blanchett ikke tilfører rollen som Carol Aird. Blanchett står allerede oppført med to Oscar-statuetter og er ikke overraskende nominert for beste kvinnelige hovedrolle i Carol.

Det å bære en kjærlighet som i samtidens øyne ikke eksisterer, og bære denne kjærligheten kompromissløst og med stolthet, er noe Blanchett mestrer til fulle. Mara gjør også en fremragende prestasjon i å gestalte en ung kvinne som opplever en kjærlighet som er totalt fremmed, men som hun likevel er villig til å ofre alt for.

Mara er for innsatsen i Carol nominert for beste kvinnelige birolle, mens manusforfatter Phyllis Nagy er nominert for beste tilpassede manus. Jeg håper minst en av dem vinner, om ikke flere. Det har de fortjent.

Carol har norgespremiere 11. mars.