En sjelden stemme

Publisert

Kastrasangeren Farinelli var 1700-tallets popstjerne. Nå har kontratenoren Yaniv d’Or tatt over tronen. – Heldigvis har ikke jeg måttet ofre like mye som Farinelli, sier han til Blikk Nett. Kontratenor er et mannlig stemmeleie som gjør bruk av falsetteknikk for å synge i alt- eller sopranleie. En sjanger hvor det ikke finnes mange utøvere i verden.– Vi kontratenorer er en sjelden rase, sier Yaniv d’Or til Blikk Nett før Norgesbesøket som tar han til Oslo og Bergen sammen med Ensemble NAYA. d’Or forteller Blikk Nett hvordan han som ung ble opptatt av lyse stemmer.– Faren min sang med veldig lys stemme da jeg var liten og det var flott å høre på. Jeg er jødisk og når faren min tok meg med i synagogen sang han alltid med verdens nydeligste og lyse stemme. Han var snekker og gjorde aldri noen karriere med sangen. Men det gjorde broren hans, David d’Or.– Ja han er en kjent artist og representerte Israel i den internasjonale finalen i Eurovision i 2004. Så det er nok genetisk at jeg også endte opp som sanger, sier han til Blikk Nett. d’Or valgte opera som sin sangscene og ideen om lyse og høye stemmer sender tankene til kastratsangerne som var populære på 1400- til 1700-tallet.– Repertoiret er det samme, men jeg er ikke kastrert altså sier han lattermildt og forteller om kastratsangere som i ung alder ble kastrert for å hindre at de kom i stemmeskifte.

Kastrerte popstjerner

Kastratsangeren hadde en manns lungevolum og en guttestemmes alt- eller sopran, noe som i kombinasjon med den strenge sangtreningen, som startet tidlig i barndommen, skapte en til da ukjent virtuositet. Kastratsangernes egentlige glanstid begynte med operasjangerens oppsving og under barokken var de fremste sangerne kastrater, og særlig Farinelli, som egentlig het egentlig Carlo Broschi, ble den mest berømte.– Jeg hadde nok ikke taklet en kastrering for å være helt ærlig. Men kastrasangerne var den tidens popstjerner og utrolig populære, sier d’Or til Blikk Nett. Men det fantes an bakside av medaljen, som det så ofte gjør med popstjerner.– Mange av dem ble solgt som unge gutter slik at familien kunne tjene noen penger. Det viste seg også at mange av dem, selv etter å ha blitt kastrert, ikke beholdt den lyse stemmen. Det var kun mellom fem og seks som virkelig ble store stjerner, hvorav Farinelli var den største. Heldigvis har ikke jeg måttet ofre like mye som kastratsangerne på den tiden for å kunne være artist. Yaniv d’Or har studert sang og musikk ved Rubin Academy i Jerusalem og Guildhall College of Music i London. Han er kjent for sine operaroller og tittelroller i Gluck Orfeo og Händels Julius Cæsar, samt de fleste kontratenorrollene som finnes i repertoaret.

Skremt av Russland

Yaniv d’Or bor i London sammen med kjæresten og stortrives i byen.– Jeg elsker Israel, men London er også noe helt spesielt. Kjæresten min kommer fra St. Petersburg. Men slik situasjonen er i Russland nå valgte han å forlate hjemlandet. Livet for homofile, selv i St. Petersburg, er så vanskelig, sier han til Blikk Nett og forteller at det er motstand fra alle hold mot skeive i Russland. – Kjæresten min flyttet sammen med meg for bare noen måneder siden. Han orket ikke mer av livet i St. Petersburg. Det er vanskelig å leve når du møter motstand og fordommer, ikke bare fra samfunnet rundt, men selv fra nær familie. Russland er et land som er i ferd med å kollapse. Men det virker som om hele verden er i ferd med å gå bakover i stedet for fremover, sier han. Og han vet hva han snakker om. Som homofil og jødisk artist er han en dobbel minoritet. Det å være skeiv har ikke bydd på de store utfordringene. Men å være jødisk artist byr på vanskelige situasjoner.– Jeg er for et fritt Palestina, men jeg er også jødisk. Det har ført til boikott av konsertene mine og det som verre er, sier han og forteller at han under en konsert på Lyric Theater i Johannesburg, Sør-Afrika i april 2013 ble angrepet med stinkbomber. – Hat er i ferd med å rive verden i stykker. Se på Russland og det som skjer med homofile der, se på ISIL og terroren de utfører. Se også på Israel, som har store problemer, både internt og eksternt – og alt handler om religion. Det er trist, sier han og har likevel optimismen på plass. – Verden er et mørkt sted for tiden, men å jobbe med Ensemble NAYA får meg til å tenke at jeg er på et godt sted i livet, sier d’Or som startet ensemblet i 2008 sammen med Anders Ericson og Nora Roll.– Når vi skaper musikk sammen er vi veldig tilstede. Vi snakker og skaper og alt er sentrert rundt kjærlighet, forståelse og nærhet. Når vi får gåsehud vet vi at vi er på rett vei. Det er ikke opera han besøker Oslo for å fremføre denne gangen. Torsdag 6. november inntar han Den Norske Opera & Ballett sammen med ensemble NAYA. Yaniv d’Or er leder for ensemble, som består av engelske, svenske, tyske, norske og israelske musikere. Sammen har NAYA en forførende dialog mellom tidlig vestlig musikk og musikalske tradisjoner fra hele verden og deres unike lydbilde har et voksende publikum og vekker interesse og invitasjoner til konserthaller, som prestisjetunge Wigmore Hall London, Carnegie Hall New York, Handel-Festspiele in Halle Göttingen og d’ors hjemland Israel. I juni 2013 slapp Yaniv d’Or og Ensemble NAYA albumet « Liquefacts Est…», som ble kåret til en av årets topp ti innspillinger av magasinet Gramophone, og nå skal både Oslo og Bergen få høre musikken deres. Ensemble NAYA, som består av Nora Roll, fra Norge/ og Sverige, Eyal Lever, Israel, Laurence Cummings, Storbritannia, Yaki Reuven, Erez Mounk og Yotam Haimovitch, alle fra Israel, og selvsagt Yaniv d’Or, spiller på Den Norske Opera & Ballett torsdag 6. november og Håkonshallen i Bergen lørdag 8. november.

Mer info og billetter:

Konsert i Den Norske Opera & Ballett i Oslo

Håkonshallen i Bergen

Powered by Labrador CMS