To av tre ansatte i nystartede Pitch forlag er skeive. Men det er ikke dét som gjør det lille forlaget annerledes. Wenche Haugsand, Stian Hjelvin Andersen og Jens Skaaland startet Pitch forlag for å skape noe, ha det gøy underveis og leve av det samtidig. Alle tre har erfaring fra bokbransjen, fra Schibsted Forlag, Kagge Forlag og Vigmostad og Bjørke.
–Poenget med å være så små er at de bøkene vi gir ut får ekstra mye oppmerksomhet. Våre bøker skal ha kommersiell kvalitet, sier forlagssjef Wenche Haugsand.

Til tross for sine spesialområder har de tre ansatte i Pitch Forlag et tett samarbeid rundt sine utgivelser. Fra idé til manus som kommer inn til ferdig bok i bokhandelen – og helst i handlekurven.

Forfatterne står i sentrum. De skal føle seg ivaretatt.
–Vi jobber mye tettere på forfatterne våre enn jeg tror andre forlag gjør, og derfor tror jeg de også synes det er gøy å gi ut bøker hos oss, sier Stian Hjelvin Andersen og Jens Skaaland føyer til:

–Utad vil det ikke se noe annerledes ut, jeg tror det er vårt samarbeid med forfatterne som skiller oss fra de andre, og at vi er åpne for å gå nye veier. Vi er ikke så rigide. Jeg tror at folk merker at vi har det gøy og at det smitter over på våre samarbeidspartnere.

Sjarmert av Aschehoug
Aschehoug likte så godt forlagsideen at de kjøpte seg inn i Pitch med 20 prosent. Det er Pitch forlag ganske så fornøyd med.
–Vi ble jo smigret da Aschehoug tok kontakt. De er flotte forlagsfolk som har troen på oss i Pitch Forlag. Samarbeidet med dem har gitt oss en litt enklere start her i Skippergata, forteller Skaaland.

Til høsten gir Pitch ut tre bøker, og den første, en håndarbeidsbok, går i trykken om kort tid. De to andre er en biografi og en gavebok til jul.
–De er mer eller mindre ferdige, sier Andersen, og alle tre ler høyt og lett nervøst.

Pitch forlag har allerede skrevet flere kontrakter for neste vår og høst, og de vurderer manus og ideer fortløpende.
–Det er viktig å velge de riktige ideene. Vi har heldigvis korte beslutningsprosesser. Men vi har jo diskusjoner der vi må kjempe for våre bokideer. En idé kan også bli liggende for så å forkastes eller tas opp igjen, forklarer Haugsand.

De tre har klokkertro på at boken vil leve i minst to generasjoner til.
–Mange har trodd at e-bøkene skulle overta, men det tradisjonelle boksalget er stabilt, sier Skaaland.

Pitch Forlag satser på kommersiell kvalitet.
–Vi elsker at bøkene våre leses, og vi vil selvfølgelig helst selge så mange bøker som mulig. Vi har ingen begrensninger når det gjelder hvilken type litteratur vi skal gi ut. Men det skal være gode bøker, påpeker Haugsand.

Skeiv og annerledes
Med to skeive på forlaget, er det ikke usannsynlig at det kommer ut en skeiv tittel. Men igjen, det må være et kommersielt grunnlag i bunnen.
–Vi tror det er et marked for skeiv litteratur. Markedet trenger det, og vi har tilgang til gode historier. Vi ble veldig inspirert under Oslo Pride i år. Da fikk vi en del ideer, slår Haugsand fast.

–Tenker dere annerledes fordi dere er skeive?
–Jeg har aldri tenkt over det på den måten, sier Skaaland, det eneste heteroalibiet i Pitch.

–Vi synes vi dekket alt med en gift lesbe, en forlovet homo og en singel hetero. Men så gikk Jens hen og fikk seg kjæreste …, røper Haugsand.

–Du hadde fått være med om du var homo også, sier Andersen ertende.

–Da må jeg nesten fortelle dere noe …, svarer Skaaland og ler.

På tampen av intervjuet får Blikk Nett vite at det spilles mye Grand Prix-musikk og Hanne Krogh på Pitch-festene.

–Det synes vi er gøy – og da blir det fart, sier Haugsand.