Tjente over en million på «ulovlig» anti-lhbt-reklame
I sommer uttalte Facebooks moderselskap Meta at reklamekampanjer med påstander om at lhbt+personer «groomer» mindreårige er forbudt på nettplattformen. Likevel har selskapet tjent over en million på akkurat disse reklamene.
Facebook har tjent store summer på minst 150 annonser med påstander om at skeive «groomer» mindreårige. Dette til tross for at moderselskapet Meta i juli uttalte at bruk av anti-lhbt+retorikk, spesifikt begrepet «grooming», utgjorde brudd på selskapets retningslinjer.
Det er organisasjonen Media Matters for America som har avdekket funnet av anti-lhbt+reklamene. I en rapport fra september fant de mer enn 130 annonser som inneholdt begrepet «grooming» eller andre formuleringer som forbinder lhbt+personer med pedofile. Disse ble alle publisert på Facebook.
I alt har minst 150 «groomer»-annonser blitt publisert på Facebook i år. De har fått over en million visninger og har gitt Facebook en fortjeneste på over en million norske kroner, ifølge Media Matters.
Torsdag kunne Media Matters for America også fortelle at 94 av disse annonsene fortsatt er aktive på plattformen og at Facebook har godtatt 19 nye annonser med anti-lhbt+retorikk siden Media Matters for America sin første rapport i september. Selskapet har angivelig bare fjernet 40 av annonsene som Media Matters for America har holdt et øye med.
Siden Floridas beryktede «Don't Say Gay»-lov ble vedtatt tidligere i år, har nettsøk etter begrepene «groomer» og «pedofil» økt med over 400 prosent, ifølge Human Rights Campaign (HRC) og Center for Countering Digital Hate (CCDH).