Hvor faen ble det av Norge?!
– Skeive og kvinners erfaringer er mangelvare i populærkulturen, sier ildsjelene bak Olivia Rekorder.
Det varsles skred- og takrasfare når det skeive plateselskapet Olivia Records gjenfødes i norsk drakt. Synneva Gjelland og Maria Refsland, som står bak Olivias Rekorder, sier at de vil produsere musikk av og for skeive damer.
Olivia Records
Plateselskapet Olivia Records ble grunnlagt i Washington DC i 1973, som et plateselskap av kvinner, for kvinner. Fra 1973 til nedleggelsen om lag 20 år senere solgte Olivia Records mer enn én million plater og produserte over 40 album, og sto blant annet for gjennombruddet til den kjente sangeren Melissa Etheridge.
Medstifter Judy Dlugacz kalte grunnleggerne «10 unge radikale, lesbiske feminister som ønsker å forandre verden». Navnet hentet de fra romanen «Olivia» av Dorothy Bussy, hvor hovedpersonen med samme navn forelsker seg i den kvinnelige rektoren ved den franske kostskolen hun går på.
Solid og sterk plattform
Maria Refsland og Synneva Gjelland sier de kom over Olivia Records i søken etter musikk laget, skrevet, spilt og produsert av og for damer. De leste seg opp på det gamle plateselskapet og forstod at de ville gjøre det samme. Etter å ha utforska Olivia Records radikale mål og bakgrunn, gjort research på artistene og hørt på tekster og melodier ble deres eget mål tydelig – skeive kvinner måtte få mer plass i musikkverdenen i 2021.
– I Norge finnes det ingen plateselskap som gjør det Olivia Records gjorde. Skeive og kvinners erfaringer er mangelvare i populærkulturen, og vi trenger derfor en solid og sterk plattform som kan gi legitimitet til våre perspektiver og opplevelser, og distribuere skeiv og kvinnelig tekst og musikk til offentligheten. Verden trenger Olivia Records, denne gangen gjenfødt som et norsk radikalt, skeivt og kvinnelig plateselskap, sier stifterne av ferske plateselskapet.
Storstilt saga
Den første plata er allerede på vei ut i verden. Duoen Kor faen blei det av Norge?! har laget en storstilt saga om nettopp dét – hvor faen det ble av Norge. De presenterer historien om det sagnomsuste landet Norge og hva det var som kunne gå så galt at det hele forsvant og gikk opp i røyk.
Det beskrives som «ei øving i male entitlement» og som et epos akkompagnert av slagkraftige og melodiske basstoner, klaverklang og gitarplukk, samt en utpint saksofon og fagert kvad.
Plateselskapet Olivias Rekorder og albumet «Ein saga om kor faen det blei av Norge» lanseres fredag 26. februar. Info: Olivias Rekorder og nettsiden Olivias Rekorder
Les også
-
Skeive influensere: Viser hverdagslivet
-
– Vil gjøre det lettere å støtte skeive kristne
-
– Vil ramme hele transmiljøet i USA
-
En samisk gravstein inspirerte til prisvinnende kunst
-
Idol-stjerne: – Mistet halvparten av fansen da jeg kom ut
-
Hva skjer når drag blir en markedsvare?
-
Skeivt Arkiv: Suksessen er blitt et problem
-
For Guds skyld: La julefreden senke seg også for skeive
-
Skeiv julaften på byen
-
SV: – Lovverket må tilpasses ikke-binære