Film

Stemmen fra det hinsidige

Skuespiller Terje Strømdahl agerer som sin avdøde ektemann Vidars medium i «Tyngde». Filmen som er en fortelling om kjærlighet, tap og utenforskap, vises på Kunstnernes Hus på søndag.

«Tyngde» skildrer det å være skeiv og syk, og skammen knyttet til dette. I filmen er Terje Strømdahl sin avdøde manns stemme fra det hinsidige.
Publisert

«Tyngde» er en fortelling om utenforskap, kjærlighet, sykdom og skam, og å vokse opp som poliorammet og skeiv i Nord-Norge på 1970- og 80-tallet. Den fortelles fra det hinsidige, der Terje Strømdahl agerer som sin avdøde ektemanns medium.

Filmen er laget av den prisbelønte dokumentar- og kunstfilmskaperen Thomas Østbye og basert på forfatter Demian Vitanzas Ibsenpris-vinnende teaterstykke «Tyngde».

– Min første innskytelse da jeg ble spurt om å filmatisere Vitanzas drama, var å svare nei, sier Østby til Blikk.

– Utgangspunktet var et prisbelønnet scenedikt og en bok, og det var en veldig sterk og reell historie. Men Vitanza overtalte meg, og så snakket jeg med Terje Strømdahl som er et raust menneske og hadde tillit til meg, og da ble jeg overbevist. Det som traff meg med historien, var utenforskapsfølelsen. Fortellingen var så brutal ærlig på utenforskapet og den komplekse kjærlighetsrelasjonen de hadde sammen.

Den siste med polio

Strømdahls ektemann Vidar, var den siste i Norge som ble rammet av sykdommen poliomyelitt, som er forårsaket av polioviruset. Viruset kan ramme hardt. For Vidars del var det en sykdom han bar gjennom livet, og som satte sitt preg på kjærligheten og ekteskapet deres.

– Jeg ble også tatt av teksten som er veldig vanskelig å beskrive fordi den er så kompleks og handler om så mye, men likevel så nærværende og fraværende, som er et tema jeg er opptatt av, sier Østby.

Da Vidar døde i 2012 som en følge av svekkelsene polioen gjorde med kroppen, satt Strømdahl igjen med 13 tjukke dagbøker som han overlot ulest til sin venn og forfatter Demian Vitanza.

Terje Strømdahl jobber som skuespiller, instruktør, og pedagog ved Teaterhøgskolen i Oslo. Vinteren 2023 er han regissør ved Teater Innlandet.

Kjærlighet og sykdom

– Vitanza har skapt en vakker og poetisk tekst som rommer så mye friksjoner og konflikter, noe som mange av oss opplever gjennom livet i våre relasjoner til hverandre. Selv om det er en fortelling om personlig utenforskap og det ha å en konflikt som forløses, i dette tilfellet møtet med sin livskjærlighet og å føle seg verdt ved å bli elsket, er det noe allmenngyldig i fortellingen.

– Det er en skildring av det å være skeiv, om sykdommen og stigma og skammen knyttet til den, og om klasse forteller Østbye.

– Det var et gap mellom to verdener. Terje som er kulturperson og Vidar som jobbet i Posten. Kjærligheten mellom dem var med på å sprenge lenkene, som det å vokse opp som skeiv på et lite sted i Nord-Norge medførte, samtidig bidro skammen Vidar følte på når det gjaldt sykdommen, til å fastholde lenkene.

I «Tyngde» portretterer Terje Strømdahl ikke bare Vidar, men også seg selv gjennom Vidars blikk på han. Her går paret i homomarsjen i Oslo i 1995.

Terjes portretter

– Dagbøker er nødvendigvis ikke hyggelig lesning for andre, og det gjør også Terjes rolle spesiell fordi han portretterer ikke bare Vidar, men også seg selv gjennom Vidars kritikk av han, forteller filmskaperen.

– Som regissør var jeg nederst på rangstigen av både manusforfatter og skuespiller når det gjaldt innsyn i prosjektet, og det opplevdes som risikofylt. Men jeg sa at jeg tar risikoen, og så får vi se hvordan det går, forteller Østbye.

Søndag vises «Tyngde» på Kunstnernes Hus. Etter visningen blir det en samtale mellom filmens fotograf Marte Vold og manusforfatter Demian Vitanza.

Tyngde, 1t22min, Kunstnernes Hus, søndag 5. mars, kl. 18 – 19.30

Powered by Labrador CMS