10. mars tar bandet Dill Dolls turen fra den danske øya Bollø til utestedet Mir i Oslo for å lage Norges første lesbiske rockefestival.

Langt der ute i det værbitte Skagerrak ligger det en liten øy med det fagre navnet Bollø. Hit sies det at selveste Terje Vigen, mannen i Henrik Ibsens dikt fra 1861 med samme navn, rodde fra Norge på jakt etter korn. På fruktbare Bollø fant han tilsynelatende verdens mest næringsrike korn. Som takk spredte han sine «frø» over Bolløs frodige marker. Det nyter øya og dens innbyggere godt av den dag i dag. Vigens blod strømmer gjennom øyas mange beboere, og det banker heftig langt inn i kulturlivet. For kultur er det nok av på Bollø.

Bolløs store kultureksport er bandet Dill Dolls, et grønt fyrverkeri som dufter dill og spiller dall, så ingen kan stå i ro. Med sin rykende ferske vinylplate, «Det bedste inden fisserock», presset på grønn gjennomsiktig plast, skal de spre det glade matriarkalske budskap langt utenfor øyas grenser. Lørdag 10. mars inviterer Dill Dolls til Norges første lesbiske rockefestival, komplett med fisserock, normbrytende pønk, quiz, diktopplesning og queer-tekno. En meny man sjelden tilbys her til lands. Men på Bollø er den dagligdags.

«Vårt mål er å løfte fisserock og få den ut i verden.»
– Dill Dolls –

Fisseting og sexarbeid
«Susanne», «Lotte», «Gitte» og «Lone» i Dill Dolls har spilt sammen på festivaler rundt omkring i verden, fra Burning Doll i Nevada og Cunteburry Rock i Wales, til sin egen Bolløfestival, som nå i mars har ført gruppa til Oslo.

Blikk har fått audiens hos deler av bandet, Lone, Gitte og Lotte. Susanne måtte prioritere et intervju med den japanske fanzina «Fisse Arigato» som har tatt turen ens ærend til Oslo i anledning Bolløfestivalen.

Dill Dolls stortrives i Oslo, men synes det er en smule merkelig å observere de steile frontene i feministsirklene. Feminister som står mot hverandre i spørsmål som handler om sexarbeidere og transkvinners rettigheter. Det er konflikter Bollø-beboerne ikke har kjennskap til.
– Bollø styres av et allting, eller fisseting som det heter hos oss, forteller Lone.
– Bollø er et matriarkalsk samfunn for alle som definerer seg som kvinner, sier Gitte bestemt før hun henter seg en øl i baren på Mir, bandets favorittsted i Oslo.
– Er sexarbeid innafor på Bollø?
– På Bollø er sexarbeid et ukjent begrep. Det er så fritt der at vi ikke har møtt på den problemstillingen, sier Lone og forteller at ingen der har behov for å selge sex av nød i alle fall.
– Beboerne driver med naturalhusholdning, og der ligger hele forklaringen på hvorfor dette ikke er et tema.

Dill Dolls i årets 8. mars-tog. Foto: Reidar Engesbak.

Nei til gnukking
Bolløfestivalen går av stabelen et par dager etter den internasjonale kvinnedagen. Dill Dolls lot selvsagt ikke anledningen til å flagge bandets meninger gå fra seg – og til tross for at de ikke fikk deltatt på det omstridte parolemøtet i februar, så hadde de sin egen parole i årets 8. mars-tog: «Vi gidder ikke skidt».
– «Det er så meget cockrock og så lide fisserock. Så alt for lide fisserock!», siterer Lone og sammen med Gitte stemmer hun i på refrenget i låta «Fire Fede Fisser» fra deres ferske plate: «Vi er de fire fede fisser. Og vi forakter jer syke premisser. Vi inngår aldri nogen kompromisser. For vi er fede, fire fede fisser.»
Kampen mot «cockrock» utkjemper Dill Dolls alle andre steder enn hjemme på Bollø.
– Altså, hvis du ikke spiller fisserock på Bollø, så spiller du ikke i det hele tatt. Så enkelt er det. Det er ikke marked for annet der, forklarer Lone som mener at resten av verden burde følge samme prinsipp.
– Den gnukkinga til gutta er jo helt utrolig kjedelig. Det verste med «cockrocken» er at den ikke har noe budskap. De sier ingenting!

Dill Dolls. Foto: Reidar Engesbak.

Marxistfisser
Hele ideen om naturalhusholdning kombinert med fisseting og musikk får Blikk til å minnes Housemartins fra England som hadde sin storhetstid på midten av 80-tallet. Bandet var kjent for sine marxistiske idealer blandet med religiøs overbevisning. Et av målene deres var at alle pop- og rockestjerner skulle gi inntektene sine til et fond som skulle fordele dem slik at alle musikere tjente det samme. Dill Dolls sier seg enige i filosofien til Housemartins, men tar sterkt avstand fra de religiøse aspektene.
– Lønningsmodellen er helt korrekt og er helt på linje med Dill Doll og Bolløs idealer, slår Lone fast.
– Vårt mål er å løfte fisserock og få den ut i verden – og da er en slik modell et godt redskap, sier Gitte.
– Musikkbransjen er styrt av kuker. Vi har reist mye rundt i verden og er sjokkerte over hvordan ting fungerer. Hele systemet er styrt av finanskuker og det er pillråttent. Men det finnes hederlige unntak. Festivalen Burning Doll i Nevada og Cunteburry Rock i Wales drives etter samme idealer som vi har. Bollø drives uten et undertrykkende pengesystem. Skal vi komme «cockrocken» til livs, må vi ta rotta på finanssystemet, sier Lone.

Hopper du over rekka på Danskebåten midtveis, kan du være så heldig å skylle i land på øya Bollø. Overlever du, kan du nyte glade dager i et perfekt matriarkat sammen med bandet Dill Dolls og resten av øyas beboere.

Fulle Mugger Kro
Ifølge Dill Dolls er Bollø en perle som bør oppleves av flere.
– Vi har lite turisme, for man må komme seg til Bollø for egen maskin. Men når man først kommer fram, så har vi mange spennende aktiviteter. De fleste bor i området rundt Fulle Mugger Kro på sørsiden, forteller Lone.
På nordsiden troner Fissa fyr som et lokkemiddel for skipbrudne og de som måtte befinne seg i havsnød.
– Akkurat der oppe ved Fissa fyr blåser det veldig mye. Men ellers er det vindstille og nydelig på sørsiden, lokker Gitte.
– Badenymfer bør ta turen til Glufsegropen hvor det er hvite sandstrender og glufser nok til alle som vil ha, sier Lone som også skryter av den lokale signaturdrikken
– Vi starter alltid dagen med en snaps Bollø dillbrennevin, laget av sitron, dill og ferskvann fra den lokale vannkilden. Etter en «lille en» går dagen så fort!

Pomp, fisse og prakt
Utgivelsen av vinylplata «Det bedste inden fisserock», skal feires med pomp, fisse og prakt på Mir i Oslo, og selv om de trives på scenen og på turné, så kjenner de på hjemlengselen.
– Det kan fort bli kaldt her i Oslo. Da lengter jeg hjem til et varmere Bolløklima, sier Gitte.
– Men vi finner ofte noen å varme oss på hvis det blir for ille, forsikrer Lone og smiler skjelmsk
– For når alt kommer til alt, så er det som det sant det som sies i ordtaket: «Du kan ta Dill Dolls ut av Bollø. Men du kan aldri ta Bollø ut av Dill Dolls.»
– Vi er misjonærer for Bollø og øyas filosofi, og selv om det er hardt å være hjemmefra, så er vi villige til å ta den byrden for å spre budskapet vårt. Vi ofrer oss for Bollø, sier Gitte.

«Vi er de fire fede fisser. Og vi forakter jer syke premisser. Vi inngår aldri nogen kompromisser. For vi er fede, fire fede fisser.»

Hvem er hvem?
Bollø er en fiktiv øy med et fiktivt styresett og en fantasiplassering et sted i nærheten av Skagerrak. Bandet Dill Dolls derimot er et høyst levende og aktivt band, men medlemmene Susanne, Lotte, Gitte og Lone er fiktive og fungerer som alter ego for fire kjente musikere. Bak de fiktive artistnavnene finner vi:
• Ragnhild Sarsten, hjernen bak Dill Dolls og kjent fra band som Bøyen Beng, Lady Moscow og Angstsemblet.
• Kirsti Nyutstumo, kjent fra Yeahlove Swans og Bel Canto.
• Monica Bothner, kjent fra The Pumps, Barbarellas, JoVix og Xisters.
• Ragnhild Nelvik Bruseth, kjent fra Intetskjønn.

Bolløfestivalen
På Bolløfestivalen på Mir lørdag 10. mars blir det konserter med bandene Dill Dolls, Intetskjønn, Lazy Queen og Ava Åse Fredheim. Ingrid Frivold står for den høytidelige åpningen med fanfare og slått. Thale Husemoen leser dikt. Dessuten blir det quiz med LespeHarald og dansemusikk fra dj Deadswan. CC 150, aldersgrense 20 år.
Bolløfestivalen, Mir, 10. mars, Toftes gate 69, Oslo. Dørene åpner kl. 19.
Mer info: Dill Dolls og Bolløfestivalen


KLIKK HER:
BLI BLIKK-ABONNENT!