Ford presses av homofober

Publisert

Bilprodusenten Ford Motor Co. har gitt etter for press fra organisasjonen American Family Association. Trussel om boikottaksjon fra AFA gjorde at Ford trakk tilbake annonser de hadde bestilt i flere amerikanske homomagasiner, blant annet Advocate. Ford Motor har figurert øverst på lister over bedrifter som legger vekt på rettighetene for homofile, bifile og transkjønnete ansatte og har i årenes løp bidratt med store pengebeløp til homosaker. Nå når selskapet gir etter for press fra den religiøse høyrefløyen får Ford en alvorlig skrape i lakken. Organisasjonen American Family Association har markert seg sterkt med sitt antihomo standpunkt og hevder å ha vunnet en kulturell seier da Ford Motor Co. trakk tilbake annonser fra flere homomagasiner. Overfor magasinet Advocate bekrefter Fords talsperson, Mike Moran, at selskapet vil stoppe all annonsering av merkene Jaguar og Land Rover i homomagasiner. Talspersonen la vekt på at avgjørelsen var basert på business. Det var i mai i år at bilprodusenten ble satt under press av AFA på grunn av sitt arbeide for å øke mangfoldet og støtte homofiles rettigheter på arbeidsplassen. AFA reagerte også på selskapets store pengegaver til homosaker og ideelle organisasjoner, som for eksempel Human Rights Campaign. Med trusselen om en boikottaksjon hengende over seg sa Ford Motor Co., og noen av forhandlerne deres, seg villig til å forhandle med AFA. AFA på sin side svarte at de ville legge aksjonen på is. Forrige uke uttalte AFA at de har avlyst de planlagte boikottaksjonene. «De [Ford Motor] har hørt på våre bekymringer og har rettet seg etter dem. Vi er fornøyde med hvor vi står nå», sier lederen av AFA, Donald Wildmon, i en pressemelding. «Selvfølgelig er det fortsatt enkelte ting vi er uenige om, men slik vil det alltid være. Generelt sett er vi veldig fornøyd med resultatet. Derfor har boikotten som var utsatt nå offisielt blitt avlyst.»

Powered by Labrador CMS