Pride
– En regnbuelogo forplikter
Dagligvarekjeden KIWI har blitt kurset av FRIs Rosa kompetanse om mangfold og inkludering. – Det handler om å omsette festtaler til praksis, sier Mathias Holst i Rosa kompetanse arbeidsliv.
Det er juni og Pride-måned. Det betyr regnbuefarger hvor enn du snur deg. Facebook og Instagram viser et fargehav når bedrifter og konsern spriter og logoene sine med regnbuefargene. Mange kunder hyller bedriftenes regnbueflagging, mens andre reagerer med sinne. Noen bedrifter beskyldes for «rosavasking».
Rosavasking er når man viser støtte til den skeive bevegelsen, for å nå et mål som ikke har noe med den skeive bevegelsen å gjøre, som økonomisk vinning ved å flagge med regnbuefarger i juni.
Vil fylle fargene med mening
En stor aktør som nå i juni bruker regnbuefargene i sin egen logo er dagligvarekjeden KIWI. Det er første gang KIWI tar det grepet. Det er ikke fordi de ikke har stilt seg bak budskapet tidligere, men fordi de vil være sikre på at de har lagt grunnlaget for markeringen internt.
Grunnlaget ble lagt ved å invitere FRIs Rosa kompetanse arbeidsliv. Rosa kompetanse arbeidsliv har som oppdrag å gi bedrifter verktøy for å sikre mangfold og inkludering på arbeidsplassen.
– Vi er opptatt av at når vi først skal gjøre det, så har vi gjort en god nok jobb til at vi kan stå 100 prosent inne for det. Vi vil fylle fargene med mening og ikke bare skifte logo fordi alle andre gjør det, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i KIWI til Kampanje.
Regnbuelogoer forplikter
KIWI har sendt rundt 50 av sine ledere på kurs hos Rosa kompetanse og inviterte samtidig med seg byråene de jobber med. Kiwi er ikke den eneste bedriften som søker hjelp hos FRI.
– Vi i Rosa kompetanse arbeidsliv har mere å gjøre nå enn for et par år siden. Det er positivt, sier Mathias Holst i Rosa kompetanse arbeidsliv.
– Det har skjedd noe med forståelsen av at flagging med regnbuelogoer forplikter. Vi opplever at bedrifter nå i større grad enn tidligere ser at det følger et ansvar med det å flagge med regnbuefargene, sier Holst til Blikk.
Kunnskapsbasert arbeid
Gjennom kursene gir Rosa kompetanse arbeidsliv innspill om hvordan man på arbeidsplassen kan opptre trygt og inkluderende med tanke på seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
– Det er viktig med kunnskapsbasert arbeidet, så vi gir dem tall, kunnskap og forskning på feltet. Bedriftene får også perspektiver på hva som er godt, trygt og inkluderende språk. Vi opplever bedriftene som lydhøre og at de tar inkludering og mangfold på alvor. De er kunnskapstørste, og det setter jo vi pris på.
KIWI vil fremover tilby kurset til alle ledere i bedriften, både i butikk, drift og øvrig organisasjon, og målet er at alle regioner skal ta kurset innen utgangen av 2023.
– Mange bedrifter har startet et godt sted, bare ved å ha et ønske om å være gode på mangfold og inkludering. Det handler om å omsette festtaler til praksis. Det er da Rosa kompetanse arbeidsliv kommer inn, sier Holst til Blikk.
– Vi tilbyr bedrifter en arena som er trygg, hvor de får kunnskap og informasjon, utfordringer og perspektiver de har nytte av.
Stor bredde
I tillegg til KIWI, har konsern og bedrifter som Hydro, Yara, DNB, Reitangruppen, Coop, Statkraft, Orkla, Norsk Tipping, Atea, Gjensidige, Nordea, Schibsted, Lerøy Seafood, Obos, Vygruppen, Sparebank i SMN, Kommunalbanken, Statnett, Sparebank 1 SR Sparebank, Danske Bank, Nordic Choice, Telia Norge, Bane Nor og Visma har alle er endret sine logoer på Instagram og Facebook. Om de gjør mer, slik som Kiwi, er uvisst.
– Gode intensjoner er en god start, men kanskje stopper det opp med det, sier Mathias Holst i Rosa kompetanse.
Han påpeker at det er både store og små aktører som benytter seg av FRIs Rosa kompetanse.
– Det er et stort spenn og vi blir kontaktet av både store konsern og mindre bedrifter, og både offentlige og private aktører. Det er noe vakkert i den bredden synes jeg.