Qatar-VM
Buklanding for Virgin Atlantics inkluderingsstunt?
Det er BBC som skriver om at Virgin Atlantic ikke tillot ansatte selv å velge uniform på flyvningen til fotball VM.
Dersom dette var en regulær flyrute til Qatar, ville selskapets vurdering muligens virket rasjonell. En ansvarlig arbeidsgiver ønsker ikke å utsette sine ansatte for hets på jobb.
Men denne flygningen var chartret av det engelske fotballforbundet. Ledet av kaptein Harry Kane, som før mesterskapet uttalte at han ville bruke regnbuearmbånd på banen.
Skeive som salderingspost
Så hvorfor nektet Virgin Atlantic pilotene og kabinpersonalet å kle seg som de ville på akkurat denne flygningen?
Svaret fra selskapet er ullent.
«Vi hadde tenkt å starte med valgfri uniform på våre flyvninger til USA,UK og Israel først», forklarer Virgin Atlantic til BBC.
Dobbeltmoralen har møtt massiv kritikk. Folk spør hva som er vitsen med å signalisere sin inkluderings-dyd i land som USA, UK og Israel, stater som ikke truer med fengsel og pisking for å bryte kjønnsnormer eller har dødsstraff for å elske en av samme kjønn.
Svaret kommer fra de samme kommentarfeltene: det er lett å være modig når det ikke koster noe.
«Det er feigt og dobbeltmoralsk», skriver noen. «Virgin Airways behandler sine skeive ansattes rettigheter som en salderingspost», skriver andre.
Ja til pengene dine, nei til deg?
Prisen for «Pinkwashing» begynner med andre ord å vise seg.
Begrepet blir brukt om fenomenet der bedrifter (særlig i pridemånedene) pynter seg med regnbueflagg og inkluderende annonser, men egentlig ikke gjør noe som fremmer mangfold og inkludering. Målet er kun å få tak i «the pink dollar», altså mest mulig inntekter fra skeive kunder.
Hvorvidt det er del av motivet for Virgin Atlantics nye uniformspolitikk er ikke godt å si, men tiltaket framstår noe hult, sett i forbindelse med flyvningen til fotball-VM.
På den andre siden hadde flyet til Qatar navnet «Rain Bow», malt i store bokstaver på skroget.
Noen mener fly- og fargevalget i seg selv er en effektiv måte å vise Qatar hva verden synes om regimets behandling av skeive, andre ser det som et symbolsk og uforpliktende stunt fra et flyselskap som konkurrerer på langdistanseflyvninger til Mellomøsten. Uansett illustrerer hendelsen den spagaten mange bedrifter befinner seg i når de forbinder varemerket sitt med herre VM i Qatar.