Utstillingen Over regnbuen er Preus Fotomuseums bidrag til markeringen av Skeivt kulturår. Samtidige kamera-og filmkunstnere settes her opp mot museets arkivmateriale etter fotografene Marie Høeg og Bolette Berg.
I forbindelse med utstillingsåpningen ble fotografen Paulina Tamara kunngjort som årets festivalutstiller på Fotografiets dag i august.
Utstillingen Over regnbuen tar utgangspunkt i arbeidet til Marie Høeg og Bolette Berg, stemmerettsaktivister og fotografer i småbyen Horten ved århundreskiftet mellom 18- og 1900-tallet.
I «åpningstiden» tok de portretter av byens barn og borgerskap. På privaten ble fotoatelieret et sted der de iscenesatte seg selv, ofte som herrer med bart, polarhelter eller flanører.
Nå har arbeidene deres fått ny aktualitet i møte med samtidens kunstnere.
I dialog med fortiden
Innleid kurator ved Preus Fotomuseum Hilde Herming har hatt spørsmålet «Hvilken utstilling ville Marie Høeg og Bolette Berg likt å se» som rettesnor for kurateringen av Over regnbuen.
Formålet er å skape en direkte dialog med arbeidene til Høeg og Berg i en utstilling som viser rettighetskamp og skeive perspektiver slik det nedfeller seg i ulike kunstnerskap i dag.
Noen kunstnere har latt seg inspirere av Høeg og Berg, andre har gått mer konkret til verks.
Årets festivalkunstner
Fotografen Paulina Tamar har skapt en serie verk der hun har satt seg selv inn i fotografiene til Marie Høegh og Bolette Berg.
– Det hun har gjort med bildene er superkult og har aldri vært gjort før, sier kurator Hilde Herming.
– Vi som museum har debattert hvorvidt det er greit, rent etisk. Men bildene er i det fri, og det betyr at man i prinsippet kan gjøre hva man vil med dem, sier hun.
Herming understreker at det bak museets vurdering også har tatt hensyn til en klausul som sier at bruk av materiale skal være gjort med respekt og uten å krenke den som har opphavsretten.
Med det kunstneriske grepet til Tamara kommer hennes foto og dermed en del av vår tids skeive perspektiver, i direkte samtale med Høeg og Bergs over hundre år gamle iscenesettelser av kjønn.
Tamara har lenge utforsket kropp og kjønn i sin kunst på en nyskapende måte, noe som også er bakgrunn for at hun er valgt til årets festivalutstiller under Fotografiets dag 27. august.
Dagen vil videreføre arbeidet med å skape en Queer Edition av Preus Fotomuseum, et prosjekt som foregår i samarbeid med blant andre Tine Semb fra Karmaklubb* og Maike Statz.