Kunst

Sporveien mener Pride Art «fremstår seksuelt»

Pride Art fikk avslag på søknaden om å stille ut kunst i Sporveiens «Kunstpassasje» på Jernbanetorget t-banestasjon i Oslo. Dette fordi Sporveien vil ta «hensyn til at alle muligens ikke er like fordomsfrie».

Dette verket av Une Tjønnås var blant de Pride Art sendte inn til Sporveien for vurdering.
Publisert

«Kunstpassasjen», den underjordiske gangen som som knytter sammen østgående og vestgående spor på Jernbanetorget t-banestasjon, har i mange år eksponert Osloborgere for både ny og veletablerte kunstuttrykk.

Pride Art la for flere måneder siden inn en søknad om å stille ut verk her, men fikk for kort tid siden et endelig nei fra Sporveien, som eier Kunstpassasjen.

Sporveien mente at kunsten kunne tolkes som seksuell og var mer egnet for et voksent publikum.

Passer for «voksent publikum»

Det var Aftenposten som først omtalte saken.

«Vår vurdering av akkurat denne søknaden er at deler av innholdet har seksuelle undertoner, og sånn sett mer tilpasset et mer voksent publikum. I digitale flater, som reklame, er det mulig med alderskontroll ved visning», skriver Sporveien i en e-post til Aftenposten.

Dette er noen av kunstverkene Pride Art ønsket å stille ut:

Kunstner: Nils Jøran Riedl
«At the last supper we shall not be ashamed» av Tove-Mari Odderdal.
«S my D» av Stephan Udbjørg.
Kunstner: Jane-Victorius
«Ensomhet med Dyne» av Øyvind Rauset

Sporveien skriver også at de ønsket en «nøytral posisjon, som ikke provoserer eller opprører de reisende.»

«Innholdet i deres utstillinger kan fremstå seksuelt, og mer rettet mot et voksent publikum», heter det videre.

Vil ikke opprøre publikum

Til avisen sier Sporveiens kommunikasjonsrådgiver, Jan Rustad, at Sporveien er en «svært inkluderende arbeidsplass», men at de må ta hensyn til at «alle muligens ikke er like fordomsfrie».

«Mennesker med et slikt ståsted og syn har den samme retten som alle andre til å kunne passere utstillingsmontrene i Kunstpassasjen uten å bli opprørt eller provosert», sier Rustad.

«Nakenhet og seksualitet preger kunstverdenen og det offentlige bybildet hele tiden. Vi opplever at med en gang dette blir skeivt, forholder folk seg helt annerledes til det», sier Pride Art-leder Frederick Nathanael til Aftenposten.

«I utstillinger på Astrup Fearnley, på Høstutstillingen, eller kunst utstilt på gaten for den del, så er det jo fullt av kjønn, menstruasjonsblod og seksuelle referanser.»

Powered by Labrador CMS