Digital Oslo Pride 2020 kan oppleves hjemme i din egen stue.

Digital Oslo Pride – skaper gull av gråstein

– Vi driver ikke med magi, men vi skaper gull av gråstein – og det har den skeive bevegelsen gjort i mange år, sier Fredrik Dreyer, styreleder i Oslo Pride. I dag lanseres Digital Oslo Pride 2020.

Publisert

Sammen med VIERLIVE skal Oslo Pride produsere en rekke sendinger med pride-innhold i juni.
– Vi er så glade for å kunne si at det blir festival, sier Fredrik Dreyer, styreleder i Oslo Pride.

«Det er viktigere enn noen gang at vi nå står samlet, og viser hverandre vår støtte.»
Det er budskapet til Oslo Pride når de i dag lanserer planene om en digital versjon av årets festival.

Festivalen blir lettere tilgjengelig for mange mennesker.

Fredrik Dreyer

Driver ikke med magi

Koronakrisen rammer hardt og ingen er uberørt. Det skeive miljøet har vært gjennom slike kriser før, som aidskrisen på 80-tallet. Uten sammenligning forøvrig, er det mulig å trekke noen paralleller mellom aidskrisen og situasjonen vi er i nå, spesielt med tanke på engasjement og vilje.

– Da jeg møtte kulturminister Abid Raja for noen uker siden, sammen med norske konsertarrangører, forklarte jeg hvordan Oslo Pride er organisert og hvordan vi driver festivalen. Da lurte en av rådgiverne til Raja på om vi drev med magi, sier Fredrik Dreyer til Blikk.

– Svaret er åpenbart nei. Vi driver ikke med magi, men vi skaper gull av gråstein – og det har vi gjort i mange, mange år. Det gjelder hele bevegelsen vår. Den skeive bevegelsen har aldri fått noe gratis. Vi har aldri hatt det beste utgangspunktet som minoritet. I Oslo Pride produserer vi mye og vi som bevegelse skaper samhold og finner møteplasser der de egentlig ikke eksisterer. Det betyr at vi kommer oss gjennom denne krisen også.

20. juni 2019 besøkte kronprinsparet Pride Park og ble tatt i mot av FRI-leder Ingvild Endestad og styreleder i Oslo Pride, Fredrik Dreyer. Oslos ordfører Marianne Borgen var også tilstede.

Store forventninger

Oslo Prides prinsipp om å være tilgjengelige for flest mulig, heve stemmer som ikke alltid blir hørt og å fremme skeiv kultur og kunst vil være i førersetet under Digital Oslo Pride 2020. Under årets festival i juni er ikke alle bare velkomne, men kan også delta uavhengig av hvor de befinner seg.

– At festivalen blir tilgjengelig i så stor grad er noe Oslo Pride ser fram til å ta med seg i fremtidens gjennomføringer, og forhåpentligvis vil våre digitale løsninger appellere til et større og enda mer mangfoldig publikum, sier Fredrik Dreyer, styreleder i Oslo Pride.

Stemningen er god i Oslo Pride og blant de mange frivillige.

– Det har vært en tung tid for mange, men stemningen og viljen er overraskende stor. Det at så mange nå jobber sammen om et såpass lite prosjekt, sammenlignet med en ordinær festival, gjør at vi som organisasjon får en større breddeforståelse på tvers av grupper som ikke har samarbeidet tidligere. Nå gleder vi oss sammen og har store forventninger til Digital Oslo Pride.

Forhåpentligvis vil våre digitale løsninger appellere til et større og enda mer mangfoldig publikum.

Fredrik Dreyer

Samarbeider med VIERLIVE

Den digitale festivalen vil være en helhetlig produksjon hvor Oslo Pride setter fokus på skeiv tematikk og presenterer en ny måte å formidle skeivt og aktuelt innhold på.

Pride House og Pride Park er vanligvis ganske langt fra hverandre under en normal gjennomføring. Nå som festivalen jobber fram digitale løsninger kommer også muligheten til å smelte sammen store prosjekt med overlappende konserter og talkshow.

Oslo Pride har inngått samarbeid med strømmetjenesten VIERLIVE, en ny aktør som startet opp midt i koronakrisen. VIERLIVE er en plattform for strømming av live kulturtilbud, hvor formålet er å generere omsetning til kulturbransjen generelt, inkludert artister, teknikere, management og konsertsteder, samtidig som publikum får en god liveopplevelse. VIERLIVE har strømmet konserter under koronakrisen med blant andre girl in red, Fria Ånnevik og Nils Bech.

– Vi gleder oss til å samarbeide med Oslo Pride om å produsere innhold som bærer den faglige tyngden Oslo Pride har. Samtidig er det morsomt å jobbe ut et estetisk uttrykk som gir noe av følelsen Oslo Pride skaper hvert år med sprudlende liv - i trygge, store rom i byen - nå i cyberspace, sier Haakon Mathisen, prosjektleder og regissør i VIERLIVE.

Oslo Pride-paraden i 2017 gikk tradisjonen tro over Grønland.

Total snuoperasjon

For Oslo Pride er det en velsignelse å ha med VIERLIVE på laget for å arrangere digital festival.

– Nå er det ikke lenge siden vi måtte gjøre en total snuoperasjon. Å skulle bygge en digital plattform fra bunnen av er en omfattende jobb, og med tanke på at vi er en frivillig organisasjon og festival, var det rimelig urealistisk, sier Dreyer til Blikk.

Det var viktig å finne en aktør som deler festivalens verdier og verdsetter det Oslo Pride driver med.

– Og ikke minst en aktør som er god på det de driver med. En digital pridefestival handler om mer enn kun å vise video. Det handler først og fremst om deltagelse og interaksjon mellom oss som arrangør og publikum. Det er viktig for Oslo Pride at det ser bra ut og at publikum føler det er verdt å bruke en lørdagskveld på.

Dette har vært og er et kjempekrevende år for Oslo Pride.

Fredrik Dreyer

Læringsprosess for kommende festivaler

Mange pridefestivaler har valgt digitale løsninger, både her til lands og internasjonalt. I helgen gikk Bygdepride Ørsta/Volda av stabelen digitalt og Regnbuedagene i Bergen velger også en digital løsning. Store deler av kulturfeltet har allerede brukt internett og sosiale plattformer til å holde konserter.

Det har gitt nye erfaringer og publikum har i stor grad støttet opp om tilbud og løsninger. Men så er spørsmålet: har publikum blitt mettet nå?

– Det vet vi ikke, selvsagt. Men fordelen er at andre allerede har testet ut digitale løsninger og dermed kan vi se hva vi bør gjøre og ikke bør gjøre.

Oslo Pride er tuftet på frivillig innsats. Det vil gjenspeile seg i programmet til Digital Oslo Pride.

– Vi har jobbet på kryss og tvers av organisasjonen for å sikre en demokratisk prosess for hvordan årets festival skal bi seende ut. Det er også et poeng å vise at årets festival ikke er en vanlig festival. Det må prioriteres slik at vi holder publikums interesse. Det er en helt annen situasjon når publikum sitter hjemme i egen stue.

Koronakrisen har tross alt gjort verden og avstanden mellom mennesker litt mindre og erfaringene fra årets løsning vil være med i fremtidige Oslo Pride-festivaler.

– Festivalen blir lettere tilgjengelig for mange mennesker. Det er superviktig. Det har vært et mål for Oslo Pride i lang tid å gjøre festivalen mer tilgjengelig. Ikke minst Pride House programmet, noe vi ikke har hatt kompetanse eller kapasitet til å gjennomføre før nå. Vi ser på denne festivalen som en læringsprosess, sier Dreyer.

Fredrik Dreyer (nr. 4 fra venstre) og statsminister Erna Solberg i Oslo Pride-paraden i 2019.

Parade og paradeshow

Oslo Pride-paraden må sies å være festivalens mest synlige arrangement, og vil i 2020 ta form i en digital sending. Sendingen vil vare i omtrent 3 timer og være en blanding av direkte og innspilte innslag.

– Det blir en blanding av parade og paradeshow. Det er åpent for mange løsninger og bidrag og vi er mottagelig for mange slags bidrag – så lenge de er korte og fine. Vi ønsker oss alt fra regnbuehjemmefester til paroler og andre ting.

Sendingen vil avsluttes med paradeshow som strømmes fra Gamle Hovedbiblioteket i Oslo. Oslo Pride ønsker at flest mulig av organisasjonene og gruppene som vanligvis deltar i paraden også bidrar til den digitale markeringen, og inviterer derfor til å sende inn bidrag. Fristen for å sende inn bidrag er 10. juni og påmeldingsskjema ligger her: Påmeldingsskjema Digital Parade

Vi sprekker nesten av stolthet når vi tenker på alle som bidrar for at Digital Oslo Pride 2020 blir en fantastisk festival.

Fredrik Dreyer

Trenger inntekter

Festivalen blir selvfølgelig gratis og Oslo Pride håper publikum vil være med både i hjertet og fysisk ved å delta på livesendinger med paraden i spissen lørdag 27. juni. Men årets festival vil kjennes på økonomien.

– Dette har vært og er et kjempekrevende år for Oslo Pride, uten tvil. Vi håper publikum benytter seg av butikken til Oslo Pride, hvor de kan kjøpe flagg og andre prideprodukter. Hvis noen vil vippse prisen av en halvliter eller en brus under paradesendingen er det også mulig og veldig ønsket.

Festivalens fullstendige program slippes 1. juni.

– Vi sprekker nesten av stolthet når vi tenker på alle som bidrar for at Digital Oslo Pride 2020 blir en fantastisk festival. Uten våre samarbeidspartnere, frivillige og fantastiske publikum hadde vi gått en enda mer usikker fremtid i møte, sier Fredrik Dreyer til Blikk.

Digital Oslo Pride går av stabelen 19. – 28. juni. Mer informasjon her: Digital Oslo Pride

Powered by Labrador CMS