Gaymere

Lanserer Minecraft-verden for psykisk helse

Torsdag 3. oktober lanserer Mental Helse en helt ny verden i spillet Minecraft, i anledning Verdensdagen for psykisk helse.

«Verdensdalen for psykisk helse» er en innovativ verden, utviklet av Skogliv, i samarbeid med Verdensdagen for psykisk helse og Mental Helse.
Publisert

Verdensdagen for psykisk helse er en nasjonal befolkningskampanje om psykisk folkehelse, som markeres over hele landet i uke 39-42 hvert år.

Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober er en internasjonal FN-dag som markeres i mer enn 150 land, på ulike måter, for å fremme bevissthet om psykisk helse.

I Norge blir dagen markert med en nasjonal folkehelsekampanje som har som mål å formidle kunnskap, forståelse og åpenhet om psykisk helse, og mobilisere til engasjement og tiltak for den psykiske folkehelsa.

Tallfesting av gaymere

Det finnes lite statistikk på hvor mange gamere og spillutviklere som er skeive i Norge. Tallfesting av «gaymere» kommer fra USA og England.

I 2020 undersøkte markedsanalysebyrået Nielsen 20 000 amerikanske gamere. Byrået konkluderte med at hele 10 prosent identifiserer seg som lhbt+personer. 50 prosent av disse var bifile, 40 prosent homofile/lesbiske, og 10 prosent trans.

I 2021 intervjuet Universitetet i Sheffield 3 200 ansatte i spillindustrien i Storbritannia, som utgjør omtrent 20 prosent av hele bransjen i landet. 21 prosent av disse oppga at de identifiserte seg som skeive. Transpersoner utgjorde her 3 prosent.

Verdensdalen for psykisk helse

I spillet til Mental Helse kan spillerne sammen bygge på byen, tenne et lys for noen de savner, ha gode samtaler rundt leirbålet, kjempe mot emosjonelle monstre og chatte med trygge voksne fra Mental Helse sin døgnåpne chat.

Spillerne kan få hjelp fra den døgnåpne chatten Sidetmedord.no , rett i spillet. 

Dette har aldri vært gjort før i noe dataspill i Norge. Det gjør det mulig å møte unge der de er.

– At spillerne enkelt kan dele sine tanker og følelser med våre veiledere i et trygt og kjent miljø, senker terskelen for å ta kontakt. For mange kan dette være et avgjørende første skritt mot å søke hjelp, sier Kenneth Pedersen, teamleder for Sidetmedord, i en pressemelding. 

Livestream og konkurranser med kjente gamere

«Verdensdalen for psykisk helse» er en innovativ verden, utviklet av Skogliv, i samarbeid med Verdensdagen for psykisk helse og Mental Helse.

– Gjennom Minecraft skaper vi et trygt, kreativt og inkluderende miljø hvor unge kan lære om psykisk helse på en engasjerende måte. Vi håper dette kan inspirere til større åpenhet – både digitalt og i hverdagslivet, sier Anura Sankholkar, kampanjeleder i Verdensdagen for psykisk helse.

Verdenen vil være åpen i kampanjeperioden til Verdensdagen, som varer ut uke 42. 

– Kjente norske profiler i spillverdenen heier på prosjektet og vil bidra med livestreamer, konkurranser og mye mer i løpet av de neste ukene. Alle er velkomne til å spille og være med å forme verdenen, så her er det bare å glede seg, fortsetter Sankholkar.

En av dem som heier er den kjente gameren Chris Omdahl, som førstkommende lørdag kveld skal strømme spillet fra YouTube-kanalen sin. 

Samarbeider om å bygge et samfunn

«Verdensdalen for psykisk helse» har fokus på samarbeid. Spillerne får blant annet bryne seg på konkurranser og quizer om psykisk helse, samarbeide om å bygge et samfunn og løse oppgaver som å sloss mot «vonde følelser» i form av et stort monster.

– Ved å samarbeide lærer spillerne betydningen av å støtte hverandre, noe som igjen kan gjøre det lettere å dele tanker, lytte til andre og søke hjelp, sier Pedersen.

Erfaring viser at gutter og menn oftere kvier seg for å oppsøke hjelp når de møter utfordringer. Håpet er at flere vil tørre å snakke om det som er vanskelig.

En unik mulighet til å nå unge spillere

– Spillet gir en unik mulighet til å nå denne målgruppen og øke bevisstheten rundt viktigheten av psykisk helse. Vi ønsker å vise at psykisk helse er like viktig som fysisk helse, og at støtte gjennom vår anonyme døgnåpne chat alltid er tilgjengelig, sier Pedersen.

Skogliv er glade får kunne bidra til at barn og unge får lettere tilgang på profesjonelle hjelpetjenester på plattformer de bruker til vanlig.

– Dette er det første prosjektet vi kjenner til som integrerer en profesjonell hjelpechat i et dataspill. Det er viktig fordi det nettopp er barn og unge som i større grad kontakter hjelpechatter. Chatten blir nå mer tilgjengelig, sier Tarjei Mo Batalden i Skogliv.

Følg denne IP-adressen, verdensdagen.skogliv.no, for å få tilgang til spillet, som kan spilles både på mobil, PC og nettbrett. 

 

 

Powered by Labrador CMS