Gayming

– «Celeste», «Budsnax» (bildet), «Unsightet», «Night in the Woods», «A Normal Lost Phone» og «Tell Me Why» er alle spill som har god representasjon av skeive, sier Siv Nathanael Hjortland, leder i Skeive Spillutviklere.

KUNSTEN Å LAGE GODE SKEIVE SPILL

Publisert Sist oppdatert

FELLESSKAPET SKEIVE Spillutviklere er et nettverk der skeive spillutviklere kan utveksle ideer, tips og informasjon om hvordan de kan skape god skeiv representasjon. Fellesskapet ble opprettet for snart fem år siden i 2018.

– Vi er et lite miljø på Discord der vi prater og deler, sier Siv Natanael Hjortland, en av to ledere i Skeive Spillutviklere.

Ifølge henne har de blant annet finansiert spillet «Viltnemda», utviklet av to skeive spillutviklere, slik at det kunne publiseres på distribusjonsplattformen Steam.

– Vi har også spillet «Maritime» som er under utvikling av Vertebrae Entertainment der hovedkarakteren er transmann. Begge utviklerne er skeive og en av dem, Hauk Seim Fløien, er den andre lederen av Skeive Spillutviklere.

Tidligere i år arrangerte de en «game jam», altså et tidsbegrenset arrangement hvor de lager dataspill rundt et gitt tema. Før arrangementet fikk deltakerne temaet det noe utradisjonelle «Yeet Riksen». Yeet er slangord for å kaste noe uten bekymring for det som kastes.

– «Yeet Riksen» var en respons på det som hendte i april rundt Helsestasjon for kjønn og seksualitet (HKS) og Rikshospitalet. Vi forteller bare historier og gjenskaper opplevelser gjennom spill. Jeg ville sagt at spillene vi lagde under «Yeet Riksen Jam» var både et resultat av kunstnerisk utfoldelse og aktivisme. Vi uttrykte oss selv og fortalte om våre opplevelser, samtidig ville vi at folk virkelig skulle føle empati gjennom spillene, forteller Hjortland som mener at skeive spill definitivt er aktivisme på samme måte som kunst kan være aktivisme.

– Å lage dataspill er vår måte å utrykke oss selv på, på samme måte som når noen uttrykker seg gjennom å lage musikk, eller maler bilder, sier Hjortland.

– Men hva er egentlig god representasjon av skeive i spill?

– Jeg ville sagt at god representasjon kommer når skeive mennesker har arbeidet på spillet. Da føles representasjonen i spillene veldig genuine.

Powered by Labrador CMS