Teater

Jaden Healey spiller transpersonen Max i Taylor Macs grensesprengende stykke «Hen». De andre på scenen er Marika Engstad som mora Page, Lasse Lindtner som Arnold og Sigurd Myhre som Isaac.

Mor går til krig mot heteronormativiteten

TAYLOR MAC, amerikansk skuespiller, drag queen, performancekunstner, dramatiker og regissør, og mottager av Den internasjonale Ibsenprisen 2020, skrev «Hen» i 2014. Stykket skulle hatt norgespremiere på Nationaltheatret i fjor, men ble koronautsatt til 2022.

Forestillingen følger familien Connors kamp mot undergangen – og drømmen om kjærlighet. Isaac Connor kommer hjem til familien etter tre års militærtjeneste, men møter store forandringer. Huset flommer over av søppel og rot, den strenge faren Arnold har fått slag og mora Page har sluttet med husarbeid og har erklært krig mot mannssamfunnet og heteronormativiteten. Hun ønsker nye tider og alle nye kjønn velkommen. Mora har alliert seg med datteren Max som ikke lenger er Isaacs bror, men søster.

I den norske oppsetningen er Marika Engstad mora Page. Lasse Lindtner og Sigurd Myhre spiller Arnold og Isaac, mens Jaden Healey som selv er trans, spiller Max. Ifølge dramatikeren Mac er karakteren Max en metafor for USA siden skeive personer sjelden er en representant for noe annet enn seg selv. Og fordi skeive så altfor ofte viskes ut av historien. Mac har krevd at Max skal spilles av en transperson.

– Det synes jeg er fantastisk, sier Jaden Healey til Blikk.

– Fordi det skaper et rom som er veldig viktig. Det er noe som veier opp for alle de rommene som er lukket for transpersoner. For meg er rollen en gullbillett, sier Healey som er skuespiller, idrettspsykolog, samtidsdanser og yogalærer.

– Så når muligheten bød seg, tok jeg den. Jeg hadde ingenting å tape, Jeg er vant til å stå på en scene.

Regissør for Den Internasjonale Ibsenprisen-vinneren Macs drøye og skrekkelig morsomme svarte komedie, er Catrine Telle. Hun var aktiv i det lesbiske og feministiske miljøet i Oslo på 80-tallet, og startet den feministiske teatergruppa Livets mangfold i 1977. Hun har regiutdanning fra Danmark, og har blant annet vært regissør ved Den Nationale Scene i Bergen, instruktør på Nationaltheatret, sjef på Trøndelag Teater og teatersjef ved Oslo Nye Teater.

Telle ser «Hen» som et stykke surrealistisk kjøkkenbenkrealisme, en komedie med en desperat klangbunn. Enda en gang er det kjernefamilien som skal endevendes. Det fortjener den.

Hen, Torshovteatret. Premiere 12. august, spilles til 10. september.
Mer info: nationaltheatret.no

Powered by Labrador CMS