Homoer er mest trendy

Publisert

Homoer scorer fortsatt høyt når det gjelder forbruk og interesse for nye trender, viser en ny amerikansk forbrukerundersøkelse. Det er ikke mangelen på rosa penger som gjør at næringslivet i Norge ikke har kastet seg over lhbt-miljøet her til lands. – Deler av norsk næringsliv ser nok verdien av homomiljøet som marked. Men miljøet er ikke så tydelig eller stort her i lille Norge, sier Marius Jensen, rådgiver i trend- og innovasjonsbyrået Bengal. I følge en ny amerikansk forbrukerundersøkelse gjennomført av Harris Interactive i juni i år svarer nesten halvparten (48 prosent) av de homofile respondentene at de holder seg oppdatert på de nyeste trendene. Av de heterofile respondentene svarte 38 prosent det samme. Mer enn halvparten, 53 prosent, av homsene svarte at de aktivt følger trender og moter, i motsetning til heterofile menn hvor bare 30 prosent svarte at de var opptatt av trender. Forbrukerundersøkelsen til Harris Interactive, som ble gjennomført i samarbeid med Witeck-Combs Communications, som spesialiserer seg på ekspertise innad i lhbt-miljøet, bekrefter at det finnes en distinkt forskjell mellom lhbt-forbrukere og heterofile forbrukere. Homser og lesber er mer tilbøyelig til å oppgradere til nye modeller av et produkt, totalt 45 prosent i motsetning til 33 prosent av de heterofile respondentene. «Lhbt-miljøet har lenge vært kjent for å ikke bare følge trendene, men også å skape trender», sier Wes Combs, president i Witeck-Combs Communications. «De er oppdaterte forbrukere og oftere motivert til å bruke det lille ekstra på nye produkter og oppgraderinger.»Ikke stort nok markedMen sett i forhold til det norske lhbt-miljøet har nok ikke kampen om de rosa pengene tatt helt av. Daglig leder og rådgiver i trend- og innovasjonsbyrået Bengal, Marius Jensen, mener at størrelsen på markedet regulerer interessen.– Deler av norsk næringsliv ser nok verdien av homomiljøet som marked. Men miljøet er ikke så tydelig eller stort her i lille Norge, så noen stor rosa økonomi er nok ikke helt reell i og med at det alltid handler om størrelsen på markedet. – Handler denne trendbevisstheten om komfort eller om status?– Mye av det handler om status og identitet. Homokulturen er i stor grad forbundet med det vi kaller det tredje hjemmet. Hjem nummer én er der du bor, jobben er hjem nummer to og utelivet og den offentlige arena er det tredje hjem. Det tredje hjem er en viktig arena for unge og unge voksne. Men homoene som miljø blir også værende på den arenaen som voksne fordi de ikke får barn, og dermed øker viktigheten av å fremstå som at man følger med i tiden, samtidig som man snapper opp nye trender i tiden, sier Jensen til Blikk Nett.

Powered by Labrador CMS