Homofil imam til Oslo

Publisert

I desember får Norge og Skeiv verden besøk av den homofile imamen Mushin Hendricks fra Sør Afrika. Hendricks skal være med på flere seminarer, både åpne og lukkete. Torsdag 13. desember arrangerer Skeiv verden et åpent seminar på Oslo Kongressenter. Seminaret er i samarbeid med Internasjonal helse- og sosialgruppe (IHSG) og Oslo kommune ved Enhet for mangfold og integrering. Skeiv Verden har invitert homofile imamen Mushin Hendricks fra Sør Afrika til seminaret.– Først og fremst er dette viktig fordi Hendricks så tydelig viser at det går an å kombinere det å være muslim med det å være homo, sier Magne Richardsen i Skeiv verden. – Jeg tror mange føler de må gi slipp på sin barnetro hvis de skal være homo, og det kan gjøre det enda vanskeligere, fortsetter Richardsen. – Mange kopler islams inntog i Europa med krig, tvang og brudd på menneskerettigheter, mens veldig mange muslimer, inkludert Hendricks, mener religionen deres representerer noe helt annet og heller burde brukes som en motvekt til disse kreftene.Muhsin Hendricks er valgt til imam for en gruppe homofile, lesbiske, bifile og transkjønnete i Sør-Afrika, The Inner Circle (TIC), som har røtter tilbake til 1998, to år etter at Sør-Afrika som første land i verden inkluderte antidiskriminering på grunnlag av seksuell orientering i sin grunnlov. – Imam er et arabisk ord som betyr leder. Det vil si den som leder forsamlingen i bønn. En imam har ikke en formalisert utdannelse eller skole, men må ha studert Koranen og være valgt av en menighet eller forsamling som dens leder. Du må ha personlighet og vite hvordan du skal tolke islams tekster, forklarer Hendricks, som er teologisk og spirituell veileder for medlemmene. – De fleste muslimske ledere sier at det er umulig å være homofil og muslim. Så hvordan kan du være homo og imam? – Når muslimer sier til meg at det er en umulig kombinasjon, sier jeg til dem: «Dette er deres tolkning. Gi meg bevis fra Koranen!». Det kan de ikke. Deres holdninger er basert på patriarkalsk tankegang og folks følelser. Begrepet homofili dukket først opp på 1800-tallet, lenge etter at Koranen ble skrevet, forteller Hendricks, som har studert og analysert Koranens tekster.En ekte muslimHendricks mener at manglende forskning om homofili og den herskende uvitenhet om seksualitetens mangfold bidrar til en utbredt homofobi i muslimske samfunn. TIC ble startet for å støtte skeive muslimer til å forene seksualiteten med troen, og for å minske traumet for dem som ser det som en menneskerett å kunne praktisere både sin seksualitet og sin tro. Organisasjonen har opplevd hard motstand fra det ortodokse muslimske samfunnet, og i begynnelsen drev de mye av arbeidet sitt under jorda. Mens ortodokse muslimer ser islam og homofili som en umulig kombinasjon, hevder TIC at man bare kan være en ekte muslim – det vil si en som lever med fred og integritet – hvis man aksepterer seg selv helt og fullt. Derfor har TIC et spesielt fokus på opplysningsarbeid om homofili innenfor det muslimske samfunnet. – Det er viktig at folk oppfatter at det finnes ulike retninger innen islam. Og at islam egentlig er basert på logikk og såkalt «ijtihad» – individuell tolkning. Man må stole på sin egen hjerne. Den er en gave og en ressurs fra Gud, forklarer Hendricks, som er den mest åpne homofile muslimen i Sør Afrika. Han lever nå i Johannesburg sammen med sin partner som han har vært sammen med i seks år. – Jeg har også vært intervjuet på internasjonal muslimsk radio. Da hadde jeg en av mine mindre hyggelige opplevelser. Reporteren introduserte meg på følgende måte: «I dag har vi med oss en synder som vil snakke om homoseksualitet …» – Hvordan er reaksjonene fra ortodokse skolerte muslimer? – De unngår meg, liberale diskuterer med meg, men ikke offentlig. De er gjerne forsiktige, men jeg får ofte støttende e-post, sier Hendricks, som kjenner flere andre homofile imamer. – Men de er ikke åpneMesser mot fryktenTil tross for at Sør-Afrikas nye grunnlov likestiller homofile og heterofile, utsettes homofile fortsatt for homohat og hatkriminalitet. Lesbiske er spesielt utsatt for misbruk og vold når de ikke passer inn i sosiale forventninger om hvordan kvinner skal se ut og oppføre seg. Senest i februar i år ble en 19 år gammel lesbisk kvinne drept i en township nær Cape Town. – Ortodokse muslimer reagerer ofte voldsomt og aggressivt når noen «krenker» det de mener er hellig. Homofili er et svært brennbart tema, og straffes fortsatt med dødsstraff i sju muslimske land. I andre er fengsling og for eksempel pisking ansett som «passende» avstraffing, forteller Hendricks. – Er du ikke redd? – Jo, noen ganger, sier Hendricks, som også er villig til å stille opp på arrangement og debatter i andre land. – Men troen min driver meg til å gjøre dette. Når jeg arbeider for å gjøre samfunnet vårt bedre, er det mitt vertikale ansvar overfor Gud. Min tro er større enn min frykt.Magne Richardsen i Skeiv verden sier at de ikke har tenkt på sikkerheten til Hendricks. – Vi har ikke tenkt at besøket av en homofil imam vil kunne vekke farlige reaksjoner, men kanskje vi burde det? For reaksjoner kan vel både komme fra konservative muslimer og også Islamfiendtlige homofile.I tillegg til seminaret 13. desember arrangeres det et lukket seminar lørdag 15. desember for alle muslimer i nettverket sammen med Imam Hendricks. For påmelding, send epost til

info@skeivverden.no

Oppgi navn og telefonnnummer. Sted oppgis etter påmelding.Se også:

skeivverden.no

Powered by Labrador CMS