– Homofili må inn i fagplanene

Publisert

Blikk Nett skrev tirsdag at det så og si ikke finnes undervisning om homofili på lærerskolene.– Det er helt tilfeldig hvilke utdanninger som underviser om seksuell orientering. Slik skal det ikke være. Vi har mannskap til å undervise, og vi ønsker at myndighetene stiller krav til helse, - sosial- og lærerutdanninger, sier leder i Rosa Kompetanse, Hanne Børke-Fykse, som i dag skal møte Kunnskapsdepartementet om saken. Tirsdag skrev Blikk om manglende undervisning om homofili ved lærerutdanningene i landet. Nettverket Rosa Kompetanse skal i dag ha møte med Kunnskapsdepartementet. På møtet skal de diskutere mulighetene for at myndighetene kan kreve at helse-, sosial- og lærerutdanninger får temaet homofili med i undervisningsplanene. – Skal du bli sykepleier må du være klar over at du kommer til å få homofile og lesbiske pasienter, og at vi som gruppe har noen spesielle utfordringer i hverdagen, og ikke minst i møte med helsevesenet. Lærere kommer i enda større grad i kontakt med alle typer folk. Alle som jobber med mennesker bør ha mye kunnskap om homofile og lesbiske. Derfor mener vi alle utdanninger bør få det med i fagplanene og ha egne forelesninger om temaet, sier Børke-Fykse til Blikk Nett. Rusta til jobben Hanne Børke-Fykse er ikke overrasket over at så å si ingen lærerutdanninger i Norge har forelesninger om homofili. Hun forteller at de eneste som har pålegg om å undervise om temaet er helsesøstrene. Ettersom utdanningene har mange tema de må innom i løpet av et studieløp, blir homofili ikke prioritert. Derfor ønsker Hanne Børke-Fykse et pålegg fra myndighetene. – For to år siden sendte de ut et brev til alle utdanningene der de oppfordret alle til å få med temaet i fagplanene. Men lite har skjedd til tross for oppfordringen fra depertementet. Det er helt tilfeldig hvilke studenter som sitter igjen med kunnskap og innsikt i temaet. Vi har et nettverk i Rosa Kompetanse som består av blant annet sykepleiere, lærere, leger, psykiatere, psykologer, helsesøstere og jordmødre. Hvis vi kan få økonomisk støtte, og det blir stilt krav til utdanningene, er vi godt rusta til å ta på oss jobben med å undervise i temaet, forteller Hanne Børke-Fykse. Ikke bare faglig Hun påpeker at undervisningen ikke bare bør handle om det faglige i temaet homofili. Like viktig er det at studentene utvikler gode holdninger der de er bevisste at familier kan være forskjellige. – Homofobi handler ikke bare om at den som selv er homo føler seg utsatt. Når min nevø skal begynne på skolen blir han like utsatt for homofobi dersom han føler seg annerledes fordi han har to tanter som er lesbiske, mener Hanne Børke-Fykse.

Powered by Labrador CMS