Humor fra Elmgreen og Dragset

Publisert

23. mai starter Festspillene i Bergen, og i år vises Michael Elmgreen og Ingar Dragsets forestilling «Happy Days in the Art World» på Den Nationale Scene. Forestilling er selvreflekterende og handler om kunstnerduoens arbeid, deres forhold og vennskap. Alt sammen med et skeivt blikk på kunstverden.   Premieren på «Happy Days in the Art World» fant først sted i New York i fjor høst. Da var stykket åpningsforestilling på Performa-festivalen. Til Festspillene kommer en ny, skandinavisk versjon av dette stykket, og det er en samproduksjon med Det Kongelige Teater i København. I det nye manuset er forholdet mellom de to hovedrollene og de humoristiske blikkene på samtidskunsten viktigst. Rollene som Elmgreen og Dragset spilles av norske Ole Johan Skjelbred og danske Johannes Lilleøre. – Dette er siste del av et lengre samarbeid med dem. Jeg har fulgt paret i 10 år. De er spennende kunstnere som beveger seg mellom ulike sjangre, og de overrasker hver gang. De gir oss ofte et nytt blikk på kjent stoff, og da jeg leste manuset, tente jeg med en gang, sier festspilldirektør Per Boye Hansen til Blikk Nett.

Tror ikke på kunstnermyten

Kunstnerne Dragset og Elmgreen har base i Berlin og London. Dragset er norsk, og Elmgreen er dansk. De var kjærester i ti år, og har arbeidet sammen som kunstnere siden 1995. De er blitt en av den moderne kunstverdenens superduoer og har i en årrekke skapt stadig større og mer spektakulære verker. Da de møttes, drev Dragset med teater i København og Michael Elmgreen skrev poesi. I et intervju med Blikk tidligere i år, forteller duoen kom de inn i kunsten bakveien, og de ser ikke på seg selv som en del av «the establishment». – Heller tvert i mot. Vi liker å fornye oss. Det er godt. Vi tror ikke på kunstnermyten – at det er i små kår den gode kunsten skapes. I begynnelsen brukte vi mer ressurser på å overleve, å få penger til hus og mat, enn selve kunsten. Med suksess opplever vi at det er lettere å få omgivelsene med. At vi blir hørt, sier Dragset. Arbeidet med «Happy Days in the Art World» begynte for tre år siden da Ingar Dragset reiste på en tre måneders tur til Sør-Amerika. Med på turen hadde han en bunke bøker. Blant annet en samling av Samuel Becketts skuespill. – Beckett hadde en fascinasjon for det ubehagelig menneskelige og det pinlig rørende, og her er mye sprø slap stick-humor. Blant annet lo jeg godt av sekvenser fra «Mens vi venter på Godot» fordi mange av dialogene var som å høre Michael og meg snakke sammen. Humor er en overlevelsesmekanisme, og samtidskunsten trenger så mange blikk på seg som den kan få, både skeive og straighte. Kunstfeltet kan alltid utvides, sier Dragset om «Happy Days in the Art World». Kunstnerparet fortalte så direktør for festivalen Performa i New York, RoseLee Goldberg, om ideén til å gjøre en full teateroppsetning av personlig karakter med utgangspunkt i Becketts dramaturgiske knep. De ønsket om å lage et annerledes og «teatralt» selvportrett med referanser både til egne og andres billedkunstperformancer. Både Elmgreen og Dragset drev med teater før de gikk over til billedkunst, og de er begge opptatt av å være åpen i forhold til ulike formspråk og sjangre. «Happy Days in the Art World» spilles på Den Nationale Scene, torsdag 24. og fredag 25. og lørdag 26. mai.

Powered by Labrador CMS