Hvor er lesba i Unge lovende?

Publisert

Blogger og skribent Trude Christensen Gaukås (34) etterspør skeive kvinner i norske TV-serier. Trude Christensen Gaukås skrev nylig kronikken De usynlige kvinnene for det skeive nettstedet Qvakk.com. Gaukås har sett seg lei på at norske TV-produsenter vender ryggen til skeive kvinner og etterspør mer synlighet og representasjon på norske TV-skjermer.Ifølge tall fra NRK har kun to av de 15 siste seriene som har fått støtte fra Norsk Filminstitutt de siste fem årene, hatt kvinnelige hovedkarakterer. Dette er også to av svært få serier som har hatt skeive bikarakterer.

Stor påvirkningskraft

Gaukås, som opprinnelig var med på å starte opp den anerkjente skeive bloggen Lesbiskonscreen, har god oversikt over hva som rører seg i både film- og TV-verdenen.– Det kan hende det er mange potensielle kvinnelige skeive i det norske TV-seriebildet, men ingen av dem er i så fall åpne. Jeg kan ikke huske å ha sett noen etter Taxi i 2011, og før det må vi nok helt tilbake til Vilde og Ellen-dramaet i Hotel Cæsar i 2006, sier Gaukås til Blikk Nett. – Serier som The L Word har hatt en enorm påvirkning på norske skeive kvinner med tanke på hvordan man oppfatter seg selv og andre. Selv om serien er full av stereotypier og er blitt anklaget for å ha et mannlig blikk, så har den sørget for en større oppmerksomhet og åpenhet rundt skeiv livsstil og kultur. I sesong to av The L Word så begynte skeive kvinner i Norge å kle seg som kvinnene i TV-serien, du så dem overalt på byen. Det er et tydelig eksempel på påvirkningskraften slike serier har.

Et kvinneproblem

Det er ikke bare de skeive kvinnene det skorter på i norske fiksjonsserier, men kvinner generelt. Dermed står norske serieskapere overfor et kvinneproblem, mener Gaukås.– Selvfølgelig er det et kvinneproblem når det ikke fins noen kvinnelige hovedroller i norske TV-serier, så hvordan kan jeg da håpe på flere skeive kvinner? Du har jo Christine Koht og Linda Eide, men igjen så er ikke det fiksjon. – Tematikken behøver ikke å være skeiv, men slik som samfunnet vårt er i dag, så er det bare naturlig at i alle fall et fåtall av karakterene er skeive. Det er motsatsen som er unaturlig. Det er verken kontroversielt eller mainstream, men når alle produsentene overser de skeive kvinnene, så er det bare rart, forklarer hun.

Synlighet viktig for de som er i skapet

Hollywood har hatt en skeiv TV-revolusjon hvor de har rettet et friskere blikk mot lhbt-kulturen etter årtusenskiftet. Med serier som The L Word, The Real L World, Modern Family og Orange Is The New Black har skeive kvinner for alvor blitt synlige for amerikanerne, skriver Gaukås i kronikken på Qvakk.– Nesten alle amerikanske TV-serier har en skeiv karakter i dag, men jeg tror aldri vi vil prøve å bekjempe homofobi på den måten her i Norge. Samfunnet er helt annerledes i USA, med en fersk ekteskapslovgivning som vi i Norge har hatt i mange år nå. Vi har ikke det samme behovet for å kjempe, utdyper hun. – Men det at vi har kommet så langt, skal ikke gjøre oss usynlige. Nettopp fordi vi har kommet så langt som vi har, så stusser jeg over hvorfor det er så lite representasjon som det er. Hvorfor kunne ikke et av parene i Side om side vært skeive? Vi trenger ikke nødvendigvis komme ut-historier, men vi trenger å bli inkludert. Gaukås tror synlighet på TV-skjermen betyr mye for de som er i skapet, og at det å se en skeiv norsk karakter kan bety mer enn å se en skeiv kvinne i en amerikansk TV-serie.– Folk kan gjerne få være uenige med meg om dette, men jeg tenker at når du ser en skeiv norsk jente på TV, så skaper det mer nærhet enn om det er en amerikansk skeiv jente du ser på skjermen. Ikke bare er det viktig for å kunne se seg selv, men også for å skape toleranse og åpenhet blant foreldregenerasjonen også her hjemme.

Tryggere å lage streit TV

Under Skeive Filmer i 2010 sa regissør Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen at alle filmkonsulentene han kjenner er heterofile, og at skeive perspektiver for dem alltid vil representere noe som oppfattes som annerledes, noe som ikke har allmennhetens interesse. Gaukås mener inntjeningspresset gjør norske produsenter mer skeptiske til å søke støtte til skeive TV-prosjekter.– Når du søker om støtte fra Norsk Filminstitutt, så blir du hele tiden målt i tall og er helt avhengig av å tenke salg for å kunne gjøre suksess med en produksjon. Det er synd å si det, men Ane Dahl Torp som streit småbarnsmor selger bedre enn Ane Dahl Torp som en skeiv dame. Dermed er det tryggere å lage streite serier, sier hun. Den norske bloggeren og skribenten forventer på ingen måte amerikanske tilstander, men har et håp om å få se minst én skeiv dame i en norsk TV-produksjon snart.– Gi meg hva som helst, litt er bedre enn ingenting. Jeg ønsker meg skeive kvinner som er trygge på seg selv, serier hvor det skeive gjennomsyrer handlingen uten at det er problematisk, uten at noen dør. Den perfekte rollekombinasjonen hadde vært Ingrid Bolsø Berdal og Evan Rachel Wood. Jeg syns det er veldig merkelig at det ikke er noen skeive i den norske, skamroste TV-serien som alle snakker om nå for tiden, nemlig Unge lovende. Tiden er definitivt moden nå, sier hun. Her kan du lese kronikken til Gaukås: De usynlige kvinnene  

Powered by Labrador CMS