Den årlige amerikanske prisutdelingen Images In Advertising Awards gir priser til bedrifter og produkter som best inkluderer lhbt-miljøet i markedsføringen av sine produkter. I år gikk prisen for beste reklame til IKEA. Organisasjonen Commercial Closet Association, en frivillig organisasjon som skolerer reklamebransjen i lhbt-relaterte spørsmål, arrangerte mandag 11. juni prisutdelingen Images In Advertising Awards for tredje året på rad. Den gjeveste prisen, beste reklame, gikk til det svenske varehuset IKEA.

IKEA fikk mye honnør i 1994 da de brukte et homsepar i en reklamekampanje. Årets kampanje, «Living Room», består av en collage som viser forskjellige familier i sine respektive stuer. Collagen slutter med bilder av et homsepar og datteren deres. Fortellerstemmen i filmen spør: «Why shouldn’t sofas come in flavours, just like families?»

«IKEAs reklamefilm og vinnerne i de andre kategoriene viser ikke bare lhbt-personer, de portretterer lhbt-par som omsorgsfulle og lekne. Inkludering i media er en av faktorene som trengs for å skape et aksepterende samfunn for lhbt-miljøet», sier Michael Wilke fra Commercial Closet Association i en presseuttalelse.

Se reklamefilmen: IKEA «LIVING ROOM»