Dolce & Gabbana er i hardt vært for tiden etter et intervju hvor de langer ut mot homofile foreldre og kaller barn i skeive familier for syntetiske. – Designerne har lagt seg ut med mektige folk, sier trendjournalist Sissel Hoffengh.

Det var i et intervju med det italienske magasinet Panorama at designduoen tidligere denne måneden uttalte:
«Den tradisjonelle familien er den eneste riktige familien. Vi er imot homofil adopsjon.»

I intervjuet, med tittelen «Lenge leve den tradisjonelle familien», langet de ut mot homofile som leier seg en livmor og velger sæd fra en katalog. De kvitterte med å kategorisere barn av homofile foreldre som «syntetiske.»

Da fikk verdensstjernen og aidsaktivisten Elton John nok.
«Hvordan våger dere å kalle mine barn «syntetiske»? Den arkaiske tankemåten deres er ute av takt med tiden, akkurat som klærne dere lager. Jeg skal aldri gå med Dolce & Gabbana igjen,» skrev Elton John under et bilde han la ut på sin egen Instagram. Posten signert han med #BoikottDolceGabbana

Stefano Gabbana og Domenico Dolce startet motehuset Dolce & Gabbana i 1985 i Legano, Italia. Designerne, som har blitt kjent for sine homoerotiske annonsekampanjer og kampanjer frontet av kjente fjes som Madonna, Isabella Rosselini, Kylie Minogue, Gisele Bündchen og Victoria Beckham, figurerer på en 27. plass over de rikeste personene i Italia.

Demonstrasjon i London
I London er det varslet stor demonstrasjon utenfor D&G-butikken i Old Bond Street torsdag 19. mars. Demonstrasjonen arrangeres av The Out and Proud Diamond Group og Peter Tatchell Foundation, som hevder designerne er løpergutter for Vatikanet og høyrepopulistiske partier som aktiv motarbeider lhbt-rettigheter i Italia.

«Stefano Gabbana er en hykler når han kritiserer homofile foreldre, spesielt fordi han i 2006 uttrykte et ønske om barn gjennom kunstig inseminasjon og surrogati. Det er dobbelmoral når han nå fordømmer andre homofile menn, sier Peter Tatchell i en pressemelding.

Tatchell poengterer også at Dolce og Gabbana baserer motstanden sin på antagelser.
«Dolce og Gabbana viderefører påstander om homofile foreldre som ikke stemmer, som er utdaterte og homofobe. Undersøkelser gjennomført i løpet av de siste 40 år viser at barn som vokser opp med homofile mødre og fedre er like glade og veltilpasset som barn i tradisjonelle heterofile familier. Nøkkelen til sunne barn er kjærlighet fra foreldrene, ikke foreldrenes seksuelle orientering.»

Løs kanon
Dolce og Gabbana har forsøkt å rette opp det skeive inntrykket man sitter igjen med etter intervjuet i Panorama og i en pressemelding fra motehuset heter det at designerne kun snakket ut i fra egne erfaringer og livssyn – men på Instagram opererer Stefano Gabbana på egenhånd og han har gått til frontalangrep på Elton John og andre som våger å kritisere merkevaren.

Gabbana la nylig ut et bilde med teksten «Je Suis D&G» i et forsøk på å høste sympati – men det var langt i fra et sjakktrekk og designeren har fått kritikk for å bruke slagordet fra attentatet mot satiremagasinet Charlie Hebdo i Paris 7. januar i år hvor tolv mennesker mistet livet.

Det gjelder å holde tunga rett i munnen i våre digitale tider. Det har en annen motedesigner smertelig fått erfare. Sjefsdesigner for Dior, John Galliano ble arrestert av fransk politi i februar 2011 etter å ha hetset et jødisk par på en kafé i Paris-distriktet Marais. Kort tid etterpå ble Galliano suspendert fra sin stilling hos Dior og det så ut til at karrieren og hans gode rykte som designer forsvant med ham. Men i januar i år gjorde han comeback som designer for Maison Martin Margiela Margiela.

Et angrep på familien
Vil Dolce og Gabbana nå bli skjøvet ut i kulden og glemt for godt?
Trendjournalist i Dagsavisen, Sissel Hoffengh, tror duoens holdninger og uttalelser vil få konsekvenser.
– Jeg har barn selv og jeg skjønner godt at foreldre går i forsvar når noen angriper familien deres på en slik måte. At homofile foreldre reagerer forstår jeg veldig godt. De har kjempet lenge for rettigheter og de vet hva det vil si å bli utsatt for både undertrykkelse og trakassering, og det som verre er, sier Hoffengh.

Hoffengh mener Dolce & Gabbana nå har slått hånden av selve kjernen i kjøpegruppen.
– Dolce & Gabbana lever tross alt av kjendiskundene sine og det er litt av gjeng som nå har stilt seg i kø bak Elton John og oppfordrer til boikott, sier Hoffengh og ramser opp navn som Victoria Beckham, Courtney Love, Ricky Martin.

– Designerne har lagt seg ut med mektige folk som alle har stor påvirkningskraft og millioner av følgere på Twitter og Instagram. Det er disse mektige folkene Dolce & Gabbana lever av, så rent strategisk er det usmart å si noe stygt om homofile foreldre. Det blir spennende å se om Madonna, som har frontet en rekke Dolce & Gabbana-kampanjer, vi ta stilling i denne saken.

Vil merke det økonomisk
Akkurat hvilke konsekvenser kontroversene får for merkevaren D&G er vanskelig å spå.
– Blant vanlige folk, som deg og meg, tror jeg ikke dette har så mye å si. For de som blir direkte påvirket av utsagnene til Dolce og Gabbana, så vil det nok huskes. Andre glemmer fort. Det snakkes mye om svekket omdømme i våre dager, fra Kjos etter streiken til fotballfrue som dreit seg ut på bloggen sin. Men det som er spesielt med Dolce og Gabbana er at de lever av kjendiskundene sine – og kjendiskundene glemmer ikke, sier Hoffengh og ramser opp Sex & the City-skuespiller Cynthia Nixon, Oscar-vert og skuespiller Neil Patrick Harris og ikke minst artisten Ricky Martin.

– Bør de legge seg flate og trekke tilbake alle uttalelsene?
– Verden liker jo angrende syndere. Se hva som skjedde med John Galliano. Han fikk en del sympati da han la seg flatere enn gulvteppet. Det viktigste er vel at Dolce og Gabbana blir enige om hva de skal si og hvordan de skal si det. Uansett hva de gjør vil bråket som har oppstått merkes på salget.

– Hva med oss som aldri har hatt råd til å kjøpe Dolce & Gabbana? Kan vi også boikotte?
– Nå kan man i det minste skryte på seg at man aldri vil kjøpe Dolce & Gabbana. Men nå er det jo tilbehør som vesker og ikke minst parfyme de store merkenavnene tjener penger på, så hvis alle gir faen i å kjøpe en D&G-parfyme eller dyr veske vil det nok merkes på lommeboka til Domenico Dolce og Stefano Gabbana, avslutter Sissel Hoffengh.