Ingen reklamefilm for EuroPride

Publisert

Etter styremøtet onsdag kveld bestemte EuroPride-styret seg for å ikke godkjenne reklamefilmen som Kitchen reklamebyrå laget for festivalen. Filmen vil ikke bli vist på noen arrangementer under EuroPride. – Etter å ha sett filmen er vi ikke overrasket over den kritikken den har møtt. Det var ingen lang diskusjon i forkant av avgjørelsen, sier pressetalskvinne i EuroPride-styret, Beate Barth Nossum, til Blikk Nett. – Denne reklamefilmen er ikke sånn som vi forestilte oss at den skulle bli, og den strider mot det vi ønsker å representere utad. EuroPride skal være tilgjengelig for alle. Denne filmen er ganske snevert fokusert på sex, og den er også entydig basert på en maskulin innfallsvinkel. Jeg skjønner godt at lesber finner den ekskluderende, sier Barth Nossum. – Hva med Helseutvalgets argument om at den oppfordrer til usikker sex? – Det var et av elementene vi selvfølgelig også la til grunn for å ikke godkjenne reklamefilmen. – Når dere selv har bestilt en reklamepakke, hvorfor har dere ikke lagt noen føringer eller fulgt opp underveis? – Ja, det kan du si. Det har gått litt fort på slutten her og det er utrolig mye å gjøre. Å arrangere EuroPride er et mye større maskineri enn Skeive dager. Veldig mange ting skal organiseres på en gang, og vi har hendene fulle døgnet rundt. Ingen reklamefilm – Virker ikke dette rett og slett litt rotete? – Nei, det er jeg ikke enig i. Det som har skjedd i dette tilfellet er at administrasjonen i EuroPride fikk se noen foreløpige skisser til reklamefilmen tidligere i vår og syntes idéene var verdt å gi en sjanse. Det ferdige resultatet viste seg dessverre å ikke holde mål. – Denne filmen har vært i uoffisiell sirkulasjon i over en uke. Likevel har ikke dere i EuroPride-styret sett den før nå? Hva er grunnen til det? – Nå er det jo synd at den har vært i sirkulasjon før det i det hele tatt ble godkjent av oss om den skulle brukes. Arne Walderhaug fikk den ikke oversendt før på fredag, og vi tok den opptil vurdering så fort vi kunne, men vi hadde ikke mulighet til å arrangere styremøte før i dag. – Blir det noen reklamefilm for EuroPride i det hele tatt nå? – Vi skal ha et møte med Kitchen reklamebyrå i morgen for å se om vi kan finne en provisorisk løsning med plakater eller liknende, men noen film tror jeg ikke det blir. – Denne reklamefilmen skulle bringe EuroPride ut til det ganske land via TV Norge og TV3. Er det ikke synd at det nå ikke blir noen eksponering på tv fordi EuroPride-styret ikke fulgte opp filmen underveis? – Det er kjempesynd. Her må vi bare ta selvkritikk. Under møtet i dag kom vi fram til at det nok har vært for dårlig kommunikasjon mellom styret og administrasjonen, sier Beate Barth Nossum.

Powered by Labrador CMS