Vibrerende gründere

Publisert

Firmaet Laid lanserer i disse dager sommerens frekkeste og stilrene leketøy, med økonomisk støtte fra Innovasjon Norge. – Etableringsstipendet er gull verdt, sier Karianne Rønning, som sammen med industridesigner Line Iren Andersen skal servere Norge og verden nye sexleketøy. For Laid-gründerne Line Iren Andersen og Karianne Rønning er det blitt en livsstil å jobbe med sexleketøy 24 timer i døgnet, og i sommer lanserer de sine egendesignete produkter D.1, P.2 og P.3.En av årsakene til at de to startet opp med å utvikle produktene, er at industridesigneren Line Iren Andersen ble lei av at hennes egne sexleketøy gikk i stykker. – Og jeg har et problem med å gå inn i butikkene der de selges. Derfor har jeg egentlig aldri visst hva som finnes på markedet der ute. Dessuten mente hun det måtte være mulig å lage sexleketøy som ikke så ut som avkappete kroppsdeler. Derfor bestemte hun seg for to år siden å vie hele diplomoppgaven ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo til sexleketøy.Hun fikk med seg siviløkonom Karianne Rønning på laget, og etter lang tid med research og utprøving følte de to at de satt på noe mer enn bare en skoleoppgave. – Jeg kom inn og hjalp til med ytterligere markedsresearch og satte sammen fokusgrupper, forteller Karianne, som på lik linje med Line hadde erfaring med sexlektøy som gikk i stykker.– Jeg har ikke vært den som snakket så høyt om sexleketøy jeg heller. I hvert fall ikke før vi kom i gang med denne prosessen.Laid har etter hvert fått god oversikt over markedet for sexleketøy, både det skeive og streite. – Homomarkedet, da tenker jeg spesielt på homsene, er stort. Men samtidig skal man ikke overvurdere folk og tro at alle homser har testet sexleketøy. Likevel, homser er generelt mer bevisst på sin egen seksualitet, sier Karianne.Ja, homsene er også mye flinkere til å stille krav, bekrefter Line.– Det viser seg for eksempel på det store antallet gode penisringer og buttplugs som er på markedet, kontra produkter for kvinner.Økonomisk drahjelpDe to har så stor tro på produktene sine at de har satset alt.– Penger har vi ikke så mye av, men vi satser de kronene vi har. Tid er det vi har investert mest av, sier Line.De har også fått økonomisk drahjelp fra Innovasjon Norge.– Vi har fått 200 000 kroner i etableringsstipend fra Innovasjon Norge til markedsintroduksjon av produktene våre, sier Karianne.– I den fasen vi er i produksjonen akkurat nå, er disse pengene gull verdt.Laid vil i løpet av 2009 lansere åtte designsexleketøy for menn og kvinner. Men allerede i juni er det førpremiere på produktene, når D.1, P.2 og P.3 lanseres på det norske markedet. Men hva skjuler seg bak de fancy navnene?– D.1 er en dildo i silikon, hvor formen er asymetrisk, og designet for stimulans av G-punktet, sier Line Iren Andersen og forteller at gutta også får sitt.– P.2 er for gutta. Det er penisringer som kommer i silikon eller krom. Penisringen er også utstyrt med en liten hale som trykker mot perineum og prostata for ekstra stimulans. Man også velge P.3 som er en enklere variant.Det er viktig å kjenne sine egne produkter godt, og alle har vært testet.– Det er klart vi tester dem selv. Men vi er jo avhengig av eksterne tilbakemeldinger også. Testpiloter har det ikke vært noe problem å få tak i. De melder seg gjerne selv, avslutter de to gründerne.Les hele intervjuet i Blikks juniutgave, i salg nå hos Narvesen og 7-Eleven.Mer om Laid finner du her: laid.no